• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Synet på åndssvake i et historisk lys : hvilket syn kom til uttrykk på Røstad skole i perioden 1920-1932?

Lejon, Hanne
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Hanne Lejon.pdf (1.851Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2388006
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2468]
Abstract
Mastergradsoppgaven er skrevet med bakgrunn i formuleringen av følgende problemstilling:

«Synet på åndssvake i et historisk lys» - Hvilket syn kom til uttrykk på Røstad skole i

perioden 1920-1932?

Utviklingshemmede har blitt karakterisert på en rekke forskjellige måter, og da med

karakteristikker som vi i dag ville oppfatte som krenkende. Jeg har likevel valgt å ta i bruk

disse begrepene for å kunne fange den tiden som jeg har satt søkelyset på, jf.

problemstillingen beskrevet ovenfor. I et spesialpedagogisk perspektiv er det viktig å være

tilbakeskuende for derigjennom å kunne etablere en bredere plattform for forståelsen av

nåtiden.

Jeg har tatt med teoretiske og historiske perspektiver for å belyse hvordan synet på de

åndssvake har vært i den perioden oppgaven tar for seg. Perspektivene har hatt

opplæringsoptimisme eller pessimisme som fokusområde. Historisk forskningsmetode ligger

til grunn for utarbeidelsen av masteroppgaven, og baseres på tekstanalyse med en

hermeneutisk tilnærming.

Arkivmaterialet som er benyttet til eksemplifisering er hentet fra Røstad skole. Materialet

omfatter et utvalg av Elevrådsprotokoll A 76, 1921-1937, Lærerrådsprotokoll A 83, 1922-

1934 og Straffeprotokoll A 86, 1892-1992.

Formålet med masteroppgaven er å analysere synet på de åndssvake i perioden 1920-1932

gjennom bruk av elevbeskrivelser fra Røstad skole, et skolehjem der det overordnede målet

var «at bibringe elevenes forutsetninger for at kunne forsørge seg selv». (Omsorg og

overgrep, 2009, s.160).

Mine funn viser at opplæringsoptimismen var det mest rådende synet ved Røstad skole.

Skolen forsøkte å tilpasse undervisningen og ga alle en sjanse til å forsøke seg i skolen.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit