Summen av en pluss en blir mer enn to
Abstract
I denne masteroppgaven har formålet vært å undersøke hvilke opplevelser personer har med hva som er sentralt for å få til et godt samarbeid på arbeidsplassen. Problemstillingen lyder som følger: «hva oppleves som sentralt for å få til et godt samarbeid på arbeidsplassen?». I begrepet samarbeid ligger det at kollegene arbeider sammen med hverandre på jobb, og fokuset er på hva som er viktig for at dette samarbeidet skal fungere bra. For å besvare problemstillingen har det blitt gjennomført kvalitative intervju med tre deltakere. Felles for deltakerne er at de jobber i konsulentbransjen, og samarbeid er en viktig faktor i deres arbeidshverdag. Oppgaven er inspirert av et fenomenologisk hermeneutisk perspektiv, og tar utgangspunkt i hvilke erfaringer deltakerne har med hva som er sentralt for å få til et godt samarbeid mellom kolleger. Analysen av empirien har blitt gjennomført med inspirasjon fra metoden «systematic text condensation». Gjennom analyse av materialet har ulike funn blitt synlige. Disse funnene er kategorisert i de tre kategoriene: «møtepunkt», «rom for å prøve og feile» og «alle spiller på lag». Faktorer som å møtes, å kommunisere, å føle seg trygg, å gi hverandre lov til å prøve sitt beste, å kjenne hverandre og å anerkjenne hverandre framstår som sentralt for å få til et godt samarbeid på arbeidsplassen. Med utgangspunkt i problemstillingen har funnene blitt drøftet i lys av teori, for å tilrettelegge for en utvidet forståelse av fenomenene som trådte fram. Teorien tar i hovedsak for seg aspekter ved kommunikasjon, relasjoner og menneskelige behov. Dette er sentrale perspektiver innen et rådgivningsperspektiv. Å ha en oppfatning av hva som er sentralt for å få til et godt samarbeid på arbeidsplassen framstår som verdifullt, fordi samarbeid nettopp er viktig i dagens arbeidsmarked. The purpose of this master thesis has been to explore what aspects people find important to achieve a successful cooperation with their coworkers. The research question is formulated as follows: “what is experienced as central factors to achieve a successful cooperation between coworkers?”. The term cooperation is in this situation understood as coworkers working together towards common goals. However, the focus of this thesis is centered around factors fostering successful cooperation. With the purpose of answering the research question, qualitative interviews with three informants have been conducted. The commonalities between these people are that they all work in the consulting industry, where cooperating with coworkers is an important part of their daily work life. This thesis is inspired by a phenomenological hermeneutical approach, focusing on peoples’ experiences. The analysis has been conducted inspired by the method “systematic text condensation”. Through analyzing the empirical material, different findings have become clear. They are categorized in three different categories, named “meeting point”, “safety for trying even if failing” and “being team players”. Factors such as meeting colleagues, communicating, feeling safe, allowing each other to make an effort, knowing each other and accepting each other seems to be important for achieving a successful cooperation between coworkers. A selection of theories relevant to the findings has been explained. Findings were discussed according to theory, serving the purpose of understanding the findings in a greater perspective. Theories mainly consists of perspectives on communication, relations, and human needs. These are central concepts in a counselling perspective, thus relevant to this master study. Understanding what seems to be the causes behind successful cooperation between colleagues appears to be valuable, as working together is considered important in the labor market of today.