• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Synergieffekter for veilederne på NAV-kontor med veilednings- og oppfølgingsloser: En kvalitativ studie om veilednings- og oppfølgingslosenes kompetanse har gitt en merverdi til andre veiledere på NAV-kontoret

Fossen, Heidi Tolnes
Master thesis
Thumbnail
View/Open
742728_FULLTEXT01.pdf (1.120Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/271859
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1891]
Abstract
Hensikten med denne studien har vært å få innsikt i hvilken nytteeffekt veiledere ved NAV-kontor har hatt av veilednings- og oppfølgingslosene. Samtidig har jeg sett på hvordan informantene har opplevd innovasjonsprosessen ved etablering av veilednings- og oppfølgingslosene.

Jeg har gjennom fokusgruppeintervju intervjuet 12 veiledere ved NAV-kontorene i Trondheim. Jeg har sett på hvor godt veilederne på NAV-kontorene kjente til arbeidsoppdraget til veilednings- og oppfølgingslosene. Videre ble det undersøkt om informantene har opplevd at veilednings- og oppfølgingslosen har bidratt med intern kompetanseheving, og hvilke metoder som ble benyttet i forbindelse med kompetanseoverføringen. Det siste temaet er informantenes opplevelse og involvering i utviklingen av fagutviklingsprogrammet «Veilednings- og oppfølgingsloser» på NAV-kontoret

Det var to funn som utpekte seg igjennom intervjuene. Det ene var at veilednings- og oppfølgingslosene fortsatt har mye å hente på å arbeide enda mere med kompetansespredning på NAV-kontoret. I den grad informantene har hatt direkte læring av veilednings- og oppfølgingslosene, virker det som om dette har foregått i uformelle fora i sofakroken med en kopp kaffe. Det andre var informantenes opplevelse av manglende involvering og samarbeid fra NAV-veiledere ved utvikling av stillingene som veilednings- og oppfølgingsloser. Her kan det virke som om sentrale føringer har tatt litt for stor del av utviklingsoppgaven uten å sikre tilstrekkelig lokalt involvering.

Det som i utgangspunktet ikke var en stor del av undersøkelsen, men som allikevel kom tydelig fram fra informantene var at veilednings- og oppfølgingsloser bør bestå. Dette er en svært viktig stilling for NAV-kontoret uttrykte flere av informantene. Utfordringen til veilednings- og oppfølgingslosene kan være som en utrykte det:

En alt for omfattende oppgave for en person. Dersom de både skal ha tett og individuell oppfølging av 20 brukere, være aktiv på nettverksarbeid og utvikle gode samarbeidsarena. Samtidig som de skal være en ressursperson inn i kontoret hvor en bedriver kompetanseoverføring, samt være en støtte og fagperson så må veilednings- og oppfølgingslosens være en «supermann». Nå er kanskje tiden inne for at veilednings- og oppfølgingslosene arbeider mere i forhold til kompetanseoverføring internt i NAV.

 
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit