Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1334-1353 av 2498
-
Kulturarena med mulighet for dialog?: Grotta – en fritidsklubb for mennesker med utviklingshemming. "Målet e vel at vi ska ha det arti, trur æ"
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:14, Doctoral thesis, 2008)Sammendrag Mange mennesker med utviklingshemming trenger hjelp for å tilrettelegge hverdagslivet. For noen gjelder dette gjennom hele livet og i alle deler av livet, slik at hjelpen også griper inn i det som defineres som ... -
Kulturelt mangfold i barnehagen. Måltid og måltidspraksiser.
(Master thesis, 2015)Med utgangspunkt i mine observasjoner fra en barnehage og relevant teori har jeg drøftet hvordan kulturelt mangfold kommer til uttrykk gjennom måltidet i barnehagen. Jeg har valgt grenser som mitt analytiske begrep med ... -
Kulturmøte og kulturbryting : dagens barn i møte med kulturskiftet i Noreg ca 950-1050
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181, Doctoral thesis, 2002)Avhandlinga er ein kasusstudie i 6. klasse i grunnskulen skuleåret 1998-99. Målet med studien er å utvikla kunnskap om i kva grad barn i dag synest å oppleva undervisninga om kulturskiftet i Noreg ca. 950-1050 som eit ... -
"Kunnskapen vil deles bedre hvis flere bruker veiledningsforumet"
(Master thesis, 2012) -
Kunnskapsdeling i tverrfaglige team
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet har rettet et fokus mot kunnskapsdeling i tverrfaglige team. Vi forsøker å se nærmere på hvilke forhold som kan være med på å hemme eller fremme kunnskapsdeling i å skje i tverrfaglige team. Hensikten ... -
Kunnskapsdeling i tverrfaglige team
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet har rettet et fokus mot kunnskapsdeling i tverrfaglige team. Vi forsøker å se nærmere på hvilke forhold som kan være med på å hemme eller fremme kunnskapsdeling i å skje i tverrfaglige team. Hensikten ... -
Kunst i et blindt perspektiv
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven undersøkte jeg hvordan de mentale bildene og assosiasjonene framstår hos blinde og blindfødte, sammenliknet seende. Jeg ønsket å finne ut mer om hvordan det å leve med en annerledes måte å sanse og erkjenne ... -
Kunst som utfordrer - En fenomenologisk intervjustudie av hvordan profesjonelle kunstnere opplever det å møte barn og unge med spesielle behov i et kunstformidlingsprosjekt
(Master thesis, 2014)Formidling og produksjon av kunst og kultur for barn og unge har vært et satsingsområde i norsk kulturpolitikk i flere år. Et sentralt prosjekt i dette arbeidet er Den kulturelle skolesekken (DKS). INK 2013 er et eget ... -
Kunsten å bevege seg - En kvalitativ studie av familieterapeuters opplevelse knyttet til det å stå i utfordrende situasjoner
(Master thesis, 2014)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få økt innsikt i hvordan familieterapeuter reflekterer over egen praksis knyttet til det å stå i utfordrende situasjoner. I den sammenheng har begrepene tilstedeværelse ... -
Kva er teknikken si pedagogiske grense?
(Chapter, 2021)Om verda eigentleg går framover, er eit omstridt spørsmål. Men at vi gjer tekniske og teknologiske framsteg, er det ingen tvil om. I dag er dét særleg tydeleg når det gjeld digital teknologi som internett, mobiltelefonar ... -
Kvalifisering til førstelektor - en analyse av søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene
(Høgskolen i Innlandets oppdragsserie, Research report, 2023)Denne rapporten er resultatet av et felles forskningsprosjekt mellom Høgskolen i Innlandet og NTNU. Formålet med prosjektet var å avdekke bredden i søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene ved ... -
Kvalitet for de yngste i barnehagen - Med blikk på de ansattes relasjonskompetanse
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgavens tittel har tittelen: Kvalitet for de yngste i barnehagen-Med blikk på de ansattes relasjonskompetanse. Ny kunnskap om de yngste barna gir oss mye informasjon om hvordan vi bør tenke å handle når ... -
Kvalitet i barnehagen: En kvalitativ studie av pedagogisk leders forståelse av kvalitet i barnehagen
(Master thesis, 2012)Temaet for denne oppgaven er kvalitet i barnehagen. Studien skal synliggjøre hvilke oppfatninger og forståelser de pedagogiske lederne har om kvalitet i barnehagen og hva som skjer i den sosiale praksisen. Valget falt ... -
Kvalitet i fagopplæring i Trondheim kommune - En kvalitativ studie av lærlinger og veiledere sin opplevelse av hvilken betydning arbeidsallianse har for lærlingens faglige og personlige utvikling i veiledningen
(Master thesis, 2017)Denne studien har hatt til hensikt å studere hvilken betydning arbeidsallianse mellom lærling og veileder har for lærlingens opplevelse av faglig og personlig utvikling i veiledningen. Arbeidsalliansen har blitt målt ut ... -
Kvalitet: Et løfte om en bedre skole
(Master thesis, 2022)Fokuset i denne avhandlingen er rettet mot kvalitetsbegrepet i det norske skolesystemet. Diskusjonen om hva som kjennetegnes som kvalitet i skole og utdanning har tatt større plass både i og utenom utdanningsfeltet de siste ... -
Kvalitetssystemer til stryk: En empirisk, konstruktiv studie
(Journal article; Peer reviewed, 2017)NOKUT benytter ekspertpaneler for å vurdere om kvalitetssystemene i høyere utdanning holder mål. Denne undersøkelsen retter seg mot fem institusjonelle kvalitetssystemer som ikke ble godkjent, og analyserer sannsynlige ... -
Kvardagslivet til barneborgarar: Ein studie av barna si deltaking i tre norske barnehagar
(Doctoral thesis, 2014)Avhandlinga er eit bidrag til å forstå meir om barna sine kvardagsliv i barnehagen gjennom å få kjennskap til korleis barn, som kan sjåast som borgarar, gjer borgarskap. Barna si deltaking i kvardagsliva sine er forstått ... -
Kønnene i sociologisk krydsild: Gør det mandlige personale i børnehaverne egentlig nogen forskel?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The genders in sociological crossfire: Men are a desired resource in the kindergartens, but why? It has become the common strong point of view in politics of education, that men are an exceptional educational resource in ...