Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1129-1148 of 2500
-
Inclusion in Norwegian Higher Education: Deaf Students’ Experiences with Lecturers
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Nordic research concerning disabled higher education students has suggested that inclusion often simply means placement among non-disabled peers. Individual disabled students are the ones who must bridge the gap between ... -
Increased mastery of student life through mastery courses at Sit Råd? - A glance at self-efficacy and growth mindset within a quasi-experimental design
(Master thesis, 2014)The purpose of the present study was to carry out a program evaluation with mastery courses of the student counseling service from SiT in Trondheim (SiT Råd). The main goal of the courses is to increase mastery of student ... -
Independent Child Migration From Northern Ghana to Techiman Municipality: Perspectives of 'Kayayie' (Female Children Head Poters)
(Master thesis, 2013)In recent years, the north-south migration of children is on the increase and is gaining popularity in the Ghanaian media especially in Accra and Kumasi. Previous studies on child migration focused mainly on boys as well ... -
Individ- og systemrettet arbeid i PPT - er det behov for en alternativ begrepsbruk og forståelse?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Med utgangspunkt i en mors innlegg i Adresseavisen, november 2016, settes søkelyset på individ- og systemrettet arbeid i pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT). Nasjonale myndigheter har gjennom flere år oppfordret PPT til ... -
Individer i team: En Q-metodologisk undersøkelse av hvordan gruppeveiledning kan bidra til utvikling i møte med individets opplevelser og behov i teamarbeid
(Master thesis, 2012)This research study examines people´s experiences of being team members. The goal of this study has been to get better insight, and understanding, of how communication and relations affects and are emphasized in individuals ... -
Individet i et systemperspektiv, sakkyndighetsarbeid i PPT
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Individrettet- og systemrettet arbeid er ofte satt opp mot hverandre som to ulike tilnærmingsmåter i spesialpedagogisk arbeid, samtidig er tilnærmingsmåtene i begrenset grad operasjonalisert. I denne artikkelen forsøker ... -
Individualisert standardisering? Hvordan god pasientbehandling blir til i politiske taler om innføring av pakkeforløp for kreft
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Dagens helsevesen er preget av stadig økende krav om standardisering av pasientbehandling på den ene siden og stadig økende krav om individualisering av pasientbehandling på den andre siden. Med utgangspunkt i en analyse ... -
Infant Healthcare Belief Practices and Social Value of the Child in Rural Punjab, Pakistan
(Doctoral theses at NTNU;2019:1, Doctoral thesis, 2019)This thesis, titled Infant Healthcare Belief Practices and Social Value of the Child in Rural Punjab, Pakistan, is based on the perspectives of the interdisciplinary social study of childhood and social construction of ... -
Influence of the Psychosocial School Environment on Adolescents’ Mental Health, Wellbeing, and Loneliness: Impact of a Psychosocial School Programme and Other Factors
(Doctoral theses at NTNU;2021:350, Doctoral thesis, 2021)This PhD project is designed to study factors in the psychosocial school environment that may help prevent mental problems, loneliness and promote wellbeing among students in upper secondary school in Norway. This topic ... -
Informed grounded theory: A symbiosis of philosophy, methodology, and art.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The methodological paper illustrates the informed grounded theory (informed GT) methodology by briefly demonstrating a case study about synchronous video communications and teacher presence in distance education. Unlike ... -
Ingen grunn til å ikke handle - kunnskap og kompetanse til å avdekke vold i nære relasjoner - En kvalitativ studie om implementering av kommunale handlingsplaner mot vold i nære relasjoner som forebyggende tiltak, og barnehageansattes opplevelse av den
(Master thesis, 2018)Vold i nære relasjoner er et av Norges store satsningsområder. Regjeringen utformet i 2013 en handlingsplan mot vold i nære relasjoner “Et liv uten vold” (2014-2017). For å styrke kunnskapsnivået hos de ansatte i kommunene ... -
Ingen har vondt av å lære - en kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan arbeide med det vanskelige temaet seksuelle overgrep
(Master thesis, 2016)Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hvordan barnehagen kan arbeide forebyggende med et vanskelig tema som seksuelle overgrep. For å innhente kunnskap, har jeg foretatt en kvalitativ intervjuundersøkelse der to ... -
Ingen plan for implementering
(Master thesis, 2021)Med bakgrunn i fagfornyinga som skjedde hausten 2020 i form av nytt læreplanverk for kunnskapsløftet, har lærarane blant anna fått eit stort og tydeleg ansvar for å implementere det tverrfaglege emnet folkehelse og ... -
Inkluderende fellesskap i barnehagen: En diskursanalyse av nyere statlige styringsdokumenter
(Master thesis, 2011) -
Inkluderende opplæring i møte med elevmangfoldet: En kvalitativ undersøkelse av hva tre lærere legger vekt på i møte med elevmangfoldet for å realisere en inkluderende opplæring for alle elever, og hvilken betydning de mener at samarbeidslæring og tilhørighet i det sosiale fellesskapet kan ha for elevenes læring
(Master thesis, 2014)Inkluderende opplæring er et overordnet prinsipp i den norske skolen, og et viktig prinsipp i utviklingen av en skole for alle. Inkludering innebærer at alle elever tar del i fellesskapet på en likeverdig måte – faglig, ... -
Inkluderende praksis, deltagelse for alle - IOP med vekt på deltagelse
(Master thesis, 2017)Tema for studiet har vært IOP med vekt på deltagelse for elever med store sammensatte funksjonsnedsettelser. Bakgrunn for valg av tema er egenerfaring med bruk av planen. Formålet med studiet er å frembringe mer kunnskap ... -
Inkluderende spesialundervisning.
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er inkluderende spesialundervisning, og formålet med studien er å trekke frem pedagogers erfaringer med inkluderende spesialundervisning. På bakgrunn av dette har følgende problemstilling blitt ... -
Inkludering av barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er inkludering av barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen. Formålet med studien er å få innsikt i intervjupersonenes synspunkter på temaet, for å finne ut av hvordan barn med autismespek ... -
Inkludering av barn med særkilte behov i grunnskolen - En diskursanalyse av rapporten "Inkluderende fellesskap for barn og unge"
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg benyttet meg av en diskursanalytisk metode for å besvare problemstillingen hvilke representasjoner av inkluderingsdiskursen komme frem i rapporten «Inkluderende fellesskap for barn og unge? samt ... -
Inkludering av barn med særskilte behov i grunnskolen
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg benyttet meg av en diskursanalytisk metode for å besvare problemstillingen hvilke representasjoner av inkluderingsdiskursen komme frem i rapporten «Inkluderende fellesskap for barn og unge? samt ...