• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ingen har vondt av å lære - en kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan arbeide med det vanskelige temaet seksuelle overgrep

Dahlen, Helene
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Helene Dahlen.pdf (777.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2419709
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2470]
Abstract
Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hvordan barnehagen kan arbeide forebyggende med et vanskelig tema som seksuelle overgrep. For å innhente kunnskap, har jeg foretatt en kvalitativ intervjuundersøkelse der to personer har blitt intervjuet om sitt arbeid på ulike nivå. Med det fenomenologiske perspektivet på studien, har jeg søkt etter å få fatt i forskningsdeltakernes opplevelser og erfaringer om fenomenet jeg har ønsket å studere.

Flere barn vet ikke at overgrep er ulovlig før de blir fortalt det. Derfor er det mange som ikke forteller om disse erfaringene før de er blitt mye eldre. Voksne må gi barn kompetanse om vonde og gode berøringer, vonde og gode hemmeligheter, og om følelser, slik at de blir i stand til å kunne fortelle om sine opplevelser og erfaringer. Barnehagen må skape en kultur der barna har mulighet til å komme til den voksne og snakke om hva de ønsker. Å ta barn på alvor og høre dem i den vanlige hverdag, kan bidra til at det blir lettere å oppsøke de voksne når det er noe vanskelig de tenker på. Det viser seg at omgivelsene og personene rundt barnet er av avgjørende betydning for hva barnet forteller.

Oppgaven inneholder ikke noe konkret program, men tips og veiledning til hvordan barnehagen kan arbeide forebyggende med temaet seksuelle overgrep og hva det er viktig å huske på i et slikt arbeid. Den kan også gi hjelp til å sette ord på den tause kunnskapen som ofte eksisterer i barnehagen og til å sette forebygging mot seksuelle overgrep på dagsorden.

Resultatene viser et bredt spekter av hvordan barnehagen kan arbeide forebyggende og er knyttet opp mot teori om blant annet kommunikasjon, barn-voksen-relasjonen og den voksnes ansvar i relasjonen. Ut fra funnene arbeider ikke barnehagen direkte med seksuelle overgrep. I lys av ulike temaer er det grunn til å tro at om noen har opplevd noe vanskelig, kan de se sammenhengen mellom dette og det de lærer i barnehagen.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit