Individ- og systemrettet arbeid i PPT - er det behov for en alternativ begrepsbruk og forståelse?
Journal article, Peer reviewed
Submitted version
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2608766Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Spesialpedagogikk. 2018, (4), 4-12.Sammendrag
Med utgangspunkt i en mors innlegg i Adresseavisen, november 2016, settes søkelyset på individ- og systemrettet arbeid i pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT). Nasjonale myndigheter har gjennom flere år oppfordret PPT til økt fokus på systemrettet arbeid. Teksten presenterer noen begrunnelser for dette. Deretter blir det sett på hva individ- og systemperspektivene, kategorisk sett, representerer og innebærer. Fremstillingen viser at perspektivene kan sies å representere to forskjellige verdenssyn eller paradigmer, og at begge (på hver sine måter) reduserer kompleksiteten som ofte kjennetegner pedagogisk psykologiske problemstillinger. I den sammenheng argumenteres det avslutningsvis for behovet for alternative tilnærminger, hvor helhetsperspektivet blir introdusert og gjort rede for.