Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 820-839 av 2501
-
Forstyrrelsers paradoksale kraft: En studie av hvordan forstyrrelser kan virke produktivt i pedagogisk arbeid i barnehagen
(Doctoral thesis at NTNU;2015:151, Doctoral thesis, 2015)This thesis aims to develop knowledge about how disruptions may work productively in pedagogical settings. It suggests seeing disruptions as action forces that motivates by putting habitual thoughts and practices in motion. ... -
Fortellinger om forandring: En narrativ studie av planlagt organisasjonsendring i et norsk finanskonsern
(Doctoral thesis, 2003)Utgangspunktet for denne avhandlingen er at folk deler kunnskap og erfaring gjennom å fortelle historier til hverandre. Kjernematerialet i avhandlingen består av samtaler / dybdeintervjuer med utvalgte ansatte og ledere ... -
Forvaltning av menneskelige ressurser - "Gir du folk bananoppgaver, så får du apekatter": En fenomenologisk studie om hva HR-ansatte mener er påvirkende faktorer i de ansattes jobbhverdag
(Master thesis, 2013)I denne kvalitative studien ser jeg nærmere på hvilke faktorer på arbeidsplassen som kan påvirke de ansattes jobbhverdag. Fokuset er satt på de som jobber med menneskelige ressurser, og studien bygger på følgende ... -
Foster children's views of family: A systematic review and qualitative synthesis
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Background Research reveals that children with childhoods characterised by placement(s) in foster care have particularly complex and multi-dimensional understandings of family. Given the changing nature of family forms ... -
Fosterhjem og skole - grunnsteiner i fosterbarnas liv - En kvalitativ studie av fosterbarnas erfaringer med skole/utdanning og hvilken betydning fosterhjemmet har hatt for deres liv
(Master thesis, 2014)Målet med undersøkelsen har vært å få frem tre tidligere fosterbarns erfaringer med skole og utdanning og hvilken betydning fosterhjemmet hatt for deres liv. Undersøkelsen er basert på følgende problemstilling: Hvilke ... -
Four decades of Brazilian and international research on street children: A meta-narrative review
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The last 40 years has yielded a vast body of literature on street children. In this article, we reflect on the knowledge accumulated by several generations of scholars and across two bodies of research. The article’s aim ... -
Fra akademia til arbeidsliv - En Q-metodologisk studie av nyutdannede disiplinstudenters opplevelse av møte med arbeidslivet
(Master thesis, 2017)Formålet med denne studien er å synliggjøre hvordan unge, nyutdannede disiplinstudenter opplever møtet med arbeidslivet, da dette er en gruppe som ikke nødvendigvis har noen direkte yrkestilknytning. Dette kan være en ... -
Fra elev til lærling - En kvantitativ studie om endringer i elevenes indre motivasjon, selvoppfatning og tanker om framtiden, fra skole til læretid
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvorvidt lærlingene, i overgangen fra vg2 til læretiden, opplever endringer knyttet til selvoppfatning, indre motivasjon og hvordan de orienterer seg mot framtiden. Resultatene ... -
Fra frafall til fullføring: Suksessfaktorer slik en rektor i videregående skole ser det
(Master thesis, 2013) -
Fra fremmedgjøring til normalisering?
(Master thesis, 2015)Dette er en kvalitativ studie med følgende problemstilling: På hvilke måter speiler deltakernes opplevelse av sin livssituasjon læreplanens intensjon om deltakelse? Hvilke forhold påvirker deres forutsetning for ... -
Fra fristed til fellesskap - En kvalitativ studie om voksnes opplevelse av fellesskap og sosial tilhørighet gjennom kortformatvideoer i sosiale medier.
(Master thesis, 2023)Sosiale medier har skapt en revolusjon ved å gi vanlige mennesker en stemme og en plattform for å dele seg selv med verden. Kortformatvideoer har i løpet av de siste årene blitt den mest populære formen for innlegg på ... -
Fra innvikling til utvikling : en kvalitativ intervjustudie om SFO-ansattes opplevelser av hva som påvirker deres arbeidskapasitet - implikasjoner for ledelse
(Master thesis, 2015)Masteroppgaven belyser det SFO-ansatte opplever påvirker deres arbeidskapasitet. Formålet med studien er å få større innsikt i det som kan medvirke til en økt arbeidskapasitet, som igjen synes å være av betydning for ... -
Fra kompetanselæring på kurs til anvendelse på arbeidsplassen: En kvalitativ studie av tre ledere sine opplevelser av sammenhengen mellom forventninger om læring og anvendelse av kunnskap
(Master thesis, 2013)Jeg har i denne studien belyst temaene læring og kompetanseoverføring. Problemstillingen min er: «Hvordan opplever ledere som deltar på ledertreningskurs sammenhengen mellom det de lærer på kurs og forventningene om å ... -
Fra lesesalen Gud glemte, og vaktmesteren gav opp, til et innovativt læringsareal - et multimodalt kritisk diskursanalytisk perspektiv
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masteroppgaven er hvordan multimodale diskursive elementer kan brukes i utviklingsprosessen av nye læringsareal og hvordan studenters deltakelse kan påvirke disse elementene i prosessen. Interessen for ... -
«Fra lukket celle til åpent landskap» - En studie om opplevd mestring for ansatte i en bedrift som skal flytte fra tradisjonelle cellekontor til nye og mer åpne kontorlandskap
(Master thesis, 2018)Endringer i dagens arbeidsliv er utgangspunktet for denne forskningsoppgaven. I min egen bedrift Sebo, blir endring synlig gjennom at en del ansatte skal flytte fra cellekontor til mer åpne kontorstrukturer. Hovedhensikten ... -
«Fra mild bris til full storm...» En kvalitativ intervjustudie om læreres syn på psykisk helse i videregående skole
(Master thesis, 2020)Høsten 2020 ble «Fagfornyelsen» introdusert i skolen, og tre tverrfaglige temaer som kan ses i sammenheng med aktuelle samfunnsutfordringer. Denne masterstudien tar utgangspunkt i ett av de tverrfaglige temaene: «Folkehelse ... -
''Fra ord til handling'' : hvilken betydning har refleksjon for lederutvikling?
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven handler om hvilken betydning refleksjon har for lederutvikling. Samtlige fem ledere som er dybdeintervjuet rundt dette tema i en statlig virksomhet i Norge hevder at refleksjon er viktig. To av lederne hevder ... -
Fra solidarisk samværskultur til kunnskapssolidaritet: Det sosialdemokratiske skoleprosjekt fra Sivertsen til Hernes
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:23, Doctoral thesis, 2005)