Fra elev til lærling - En kvantitativ studie om endringer i elevenes indre motivasjon, selvoppfatning og tanker om framtiden, fra skole til læretid
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2590776Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvorvidt lærlingene, i overgangen fra vg2 til læretiden, opplever endringer knyttet til selvoppfatning, indre motivasjon og hvordan de orienterer seg mot framtiden. Resultatene mine tyder på at den indre motivasjonen får seg et stort løft fra vg2 til læretiden. Videre synes kjønn å ha særlig betydning for selvoppfatning, og da spesielt for selvverd. Disse funnene støttes i stor grad av tidligere forskning. Resultatene mine tyder på at det er jentene som i størst grad opplever positive endringer etter å ha blitt lærlinger.
Det kvantitative materialet som er brukt i min studie har jeg fått tilgang til gjennom forskningsprosjektet «Livet i skolen», et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og Trøndelag fylkeskommune. Utvalget er å regne som et bekvemmelighetsutvalg hvor 13 videregående skoler i den sørlige delen av Trøndelag har deltatt i prosjektet.
Ulike statistiske analyser er benyttet for å kunne besvare problemstillingen min. Analysene startet med å undersøke de sammensatte målenes dimensjonalitet og intern konsistens gjennom faktoranalyse og beregning av Chronbachs alfa. Videre har jeg foretatt ulike t-tester for å se på endringer mellom kjønn og endringer fra vg2 til vg3/læretiden. Enveis variansanalyse er benyttet for å se på forskjeller mellom lærlingene, elever på studiespesialisering og elever som går vg3 yrkesfag i skolen.
De kvantitative funnene er forsøkt forklart gjennom det teoretiske rammeverket som ligger til grunn for studien, samt ulike kvalitative funn som ble gjort i prosjektet om kvalitet i fag- og yrkesopplæringen, ledet av Norsk Institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) i perioden 2012-2015.