Fra fristed til fellesskap - En kvalitativ studie om voksnes opplevelse av fellesskap og sosial tilhørighet gjennom kortformatvideoer i sosiale medier.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3106292Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sosiale medier har skapt en revolusjon ved å gi vanlige mennesker en stemme og en plattform for å dele seg selv med verden. Kortformatvideoer har i løpet av de siste årene blitt den mest populære formen for innlegg på sosiale medier og har oppnådd betydelig engasjement hos brukere i alle aldere. Denne oppgaven tar sikte på å utforske voksnes erfaringer og opplevelser med kortformatvideoer i hverdagen. Målet er å få en dypere forståelse av hva slags plass kortvideoer har fått i vårt dagligliv, og hvordan voksne opplever innvirkningen kortvideoer har på deres følelse av fellesskap og sosial tilhørighet til omverdenen. Denne tematikken utforskes gjennom problemstillingen:
Hvordan bruker voksne kortformatvideoer i sosiale medier, og hvilken betydning kan disse ha for deres opplevelse av fellesskap og sosial tilhørighet?
Oppgaven tar utgangspunkt i det sosiokulturelle læringsperspektivet, som utforsker hvordan sosiale og kulturelle faktorer har betydning for læring, identitetsdannelse og tilhørighet i ulike kontekster. For å kaste lys over problemstillingen, brukes et kvalitativt forskningsdesign. Jeg benyttet semistrukturerte intervjuer som min primære metode for datainnsamling, med en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming som teoretisk rammeverk. Totalt ble det gjennomført åtte intervjuer med voksne personer over 25 år. En tematisk innholdsanalyse er deretter utført på det innsamlede datamaterialet, for å avdekke det dypere meningsinnholdet i informantenes opplevelser av tematikken.
Gjennom analysen fremkommer fem temaer rundt voksnes bruk av kortvideoer og videre hvordan dette ses i samsvar med elementer som identitet, læring, fellesskap og sosial tilhørighet. Drøftingen viser hvordan deltakerne benytter kortformatvideoer som en form for fristed i hverdagen, hvor de kan dykke ned i ulike emner og innhold. Gjenkjennelse i videoene ses som et viktig aspekt som går igjen hos deltagerne, når det kommer til hva som engasjerer dem mest på plattformen. De identifiserer seg med personer eller situasjoner i videoene, uavhengig av om de personlig kjenner disse personene eller ei. Slike videoer blir gjerne delt med venner og familie, basert på deres felles interesser, forhold og historie. Dette synes å bidra til en forsterket følelse av fellesskap og sosial tilhørighet dem imellom. Studien belyser også hvordan kortvideoer kan ses på som en kilde til læring for å oppnå større kunnskap, innsikt og forståelse, både for praktisk kunnskap i hverdagen, men også for komplekse samfunnstemaer, andre kulturer, eller personer i andre livssituasjoner. De tilbyr et rom for selvrefleksjon og en forståelse av ens egne holdninger, egenskaper, oppfatninger og verdier. Social media has created a revolution, by giving ordinary people a voice and a platform to share themselves with the world. Short-form videos have, in recent years, become the most popular type of post on social media, achieving significant engagement among users of all ages. This study aims to explore the experiences and perceptions of adults, with short-form videos in everyday life. The objective is to gain a more profound understanding of the role short videos have taken in our daily lives, and how short videos influence adults' feelings of community and social belonging. This theme is explored through the research question:
How do adults use short-form videos on social media, and what significance might these have for their experience of community and social belonging?
The study is based on the sociocultural learning perspective, which explores how social and cultural factors influence learning, identity formation, and belonging in different contexts. To shed light on the research question, qualitative research design is employed. I utilized semi-structured interviews as my primary method of data collection, with a phenomenological and hermeneutic approach as the theoretical framework. A total of eight interviews were conducted with adult individuals over the age of 25. A thematic content analysis was then performed on the collected data to uncover the underlying meaning in the informants' experiences of the theme.
Through the analysis, five principal themes emerge regarding adults' use of short videos and how this aligns with elements such as identity, learning, community, and social belonging. The discussion reveals how participants use short-form videos as a kind of retreat in everyday life, providing them with a space where they can engage with various topics and content. Recognition in the videos stands out as a significant aspect that resonates with participants when determining what engages them most on the platform. They identify with people or situations in the videos, regardless of whether they personally know these individuals or not. Such videos are often shared with friends and family, based on their mutual interests, relationships, and shared history. This appears to amplify a sense of community and social belonging among them. The study also shed light on how short videos can be viewed as a learning resource to gain greater knowledge, insight, and understanding, both for practical knowledge in everyday life, but also for complex social issues, other cultures, or individuals in different life situations. They offer a space for self-reflection and an understanding of one's own attitudes, characteristics, perceptions, and values.