Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 680-699 av 2505
-
En profesjon i spenningsfeltet mellom tradisjon og fornying - En kvalitativ studie om hvordan kunnskapsutvikling kan forstås i barnehagen, og hvordan dette kan berøre og bevege profesjonsrollen
(Master thesis, 2017)Barnehagen som organisasjon er i endring og beveger seg mot nye organisasjonsformer og endret innhold. I dagens samfunn stilles det krav om økt kvalitet og mer fokus på læring, og det stilles krav om en økende profesjonalisering ... -
En rekonstruksjon av livslang læring i samtale med Foucault og Giroux
(Master thesis, 2012) -
En sakte forvandling. En kvalitativ studie av elevers erfaringer med å lære om psykisk helse i skolen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen belyser skoleelevers erfaringer med å lære om psykisk helse i en skolekontekst. Studien bygger på kvalitative intervju med 16 elever på 9. trinn i ungdomsskolen. Funnene viser at elever som har hatt ... -
En skoleteoretisk ramme for sammenlignende undersøkelser: Teoretisk systematisert og empirisk anvendt på danske og norske skoler
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2010:39, Doctoral thesis, 2010) -
En smerte som deles taper sin kraft - En kvalitativ studie av barn i sorg
(Master thesis, 2017)Dette prosjektet gir innsikt i hvordan skolen bør ivareta barn i sorg ut fra det to barn formidler. Oppgaven bygger på følgende forskningsspørsmål: Hva formidler to barn om egen sorgbearbeiding, og lærerrollen knyttet til ... -
En sommer med Ny GIV: «Og jeg merket jo at det var greit å kunne vite litt før de andre; ha et lite forsprang»
(Master thesis, 2013)This study is based on interviews with students whom are participating in the project Ny GIV and its activity "summer school" two days during the summer between primary school and high school. This project is meant to ... -
"En studie av autonomi blant voksne nettstudenter". Hvordan autonomi blir opplevd og utøvet hos nettstudenter i høyere utdanning?
(Master thesis, 2015)En økende del av formell utdanning for voksne skjer på distanse. Autonomi blir sett som en viktig forutsetning for å lykkes med nettbasert utdanning (Bergamin, Ziska, Werlen, & Siegenthaler, 2012; Cascio, Botta, & Anzaldi, ... -
En studie av gutters kroppsbilde i tenårene
(Master thesis, 2014)Fokus i denne studien er tenåringsgutters’ kroppsbilde, og hvordan pubertet og medias kroppsfokus har påvirket deres syn på egen kropp. Problemstillingen er belyst ved hjelp av teori og tidligere forskning på områdene ... -
En studie om opplevelse av mentorprogram: ”utforske mentor og mentees subjektive opplevelse av et tidsbegrenset mentorprogram”
(Master thesis, 2010)I Norge, som i mange andre land, er det et arbeidsliv i stadig forandring og der det skapes nye situasjoner med endrede forutsetninger og muligheter. Utfordringene for ledere og de som blir ledet er store og stadig mer ... -
En teoretisk drøftingsoppgave om sosiale meder og identitetsprosesser hos barn og unge.
(Bachelor thesis, 2019) -
En tilnærming til den statistiske effekten av Markaskolen : en kvantitativ studie av forandringer ved elevers opplevelse av lærer-elev-relasjonen etter samarbeid med det relasjonsfremmende tiltaket Markaskolen
(Master thesis, 2015)Denne studien har til hensikt å måle effekten av det relasjonsfremmende utviklingstiltaket Markaskolen. Markaskolen arbeider med å være en støttespiller i arbeidet med å utvikle de relasjonelle aspektene ved læringsmiljøet, ... -
En tilnærming til den statistiske effekten av Markaskolen. En kvantitativ studie av forandringer ved elevers opplevelse av lærer-elev-relasjonen etter samarbeid med det relasjonsfremmende tiltaket Markaskolen
(Master thesis, 2015)Denne studien har til hensikt å måle effekten av det relasjonsfremmende utviklingstiltaket Markaskolen. Markaskolen arbeider med å være en støttespiller i arbeidet med å utvikle de relasjonelle aspektene ved læringsmiljøet, ... -
En undersøkelse av barnevernsungdoms behov på veien mot mestring av egen hverdag - Hva må til for å lykkes?
(Master thesis, 2011)Barnevernet er et stort apparat som har som hovedmål å være en støtte for barn og unge som trenger det. Dette prosjektet fokuserer på ungdommer i barnevernet og hvordan de kan få hjelp til å mestre egen hverdag. Enheten ... -
En vanlig familie med et vanlig barn: En kvalitativ studie av fire foreldres opplevelse av å bruke barnehageplass som et hjelpetiltak i barnevernet
(Master thesis, 2011)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt fire foreldres opplevelser av å ha barnehageplass for sine barn som et hjelpetiltak i barnevernet. Fokuset har vært hva foreldrene legger vekt på i samarbeidet med barnehagen og ... -
En vei å gå...?: En Q-metodologisk studie av AMK operatørens subjektive opplevelse av å delta i gruppeveiledning
(Master thesis, 2013)The starting points of this thesis was to explore if group counseling could be a useful tool for professional development in a AMK central (Emergency communications center) and in this way be able to take a decision about ... -
En yrkesrettet og relevant fellesfagopplæring for elever på yrkesfag: et tiltak som kan bremse frafallsutviklingen?
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven undersøker i hvilken grad yrkesfagelever på VG1 opplever yrkesretting og relevans i matematikkundervisningen, og hvilken innvirkning en slik praksis har på elevenes mestringsforventninger, indre motivasjon, ... -
Enabling Learning Analytics: Defining and Categorizing Types of Tasks for Educational Purposes
(Journal article, 2018) -
Encountering staff‑directed aggression within mental health and substance abuse services: exploring conceptions of practice following education
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Background Staff-directed aggression represents a considerable concern in mental health and substance abuse services, and presents a substantial challenge to the quality and continuity of service provision for people with ...