Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 2410-2429 av 2590
-
Utenforskap og karriereveiledningens rolle
(Master thesis, 2024)Fra regjeringshold er det blitt vektlagt et mål å arbeide for et samfunn hvor de som kan og ønsker skal kunne få delta i arbeidslivet og kjenne på fellesskap og sosial tilhørighet (Meld. St. 32 (2020-2021)). I denne studien ... -
Uteskole som motivasjons- og atferdsregulerende verktøy for elever med atferdsutfordringer
(Master thesis, 2017)I dag vet vi at det er mange elever som ikke finner seg til rette i skolen. Noen av disse står i fare for å utvikle relasjons- og atferdsvansker, og senere være i risikosonen for tilkortkomming i skolen, som igjen kan føre ... -
Utfordre eller utforske?: En Q-metodisk studie av karriereveilederes opplevelse av å påpeke og utfordre mangel på handling hos veisøker
(Master thesis, 2012)This is a master thesis in career counseling which also focuses on the aspect of human agency. The aim of this thesis is to answer the following research question: How do career counselors experience pointing out and ... -
Utfordrende atferd : spesialpedagogers refleksjoner og holdninger i møte med barn som utfordrer med sin atferd
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven har søkelyset blitt rettet mot spesialpedagoger og hvordan de reflekterer over sine holdninger i møte med barn som utfordrer dem med sin atferd. Det overordnede målet med denne studien har vært å undersøke ... -
Utfordrende atferd i barnehagen
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven omhandler barn mellom 3-6 år som viser utfordrende atferd i det allmennpedagogiske tilbudet i barnehagen. Utfordrende atferd kan være både innagerende- og utagerende, og denne oppgaven har fokus på barn som ... -
Utfordrende atferd i barnehagen: En kvalitativ intervjustudie av hva pedagogiske ledere vektlegger i arbeidet med utfordrende atferd hos barn
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven er rettet mot barnehagens arbeid med tidlig innsats og forebygging. Fokuset ligger på barn som viser tegn til atferdsproblemer og hvordan arbeidet med disse barna foregår i lys av fokuset på tidlig innsats ... -
Utfordrende atferd i barnehagen: En kvalitativ studie av fem pedagogiske lederes refleksjoner om tilrettelegging for barn med utfordrende atferd
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven har søkelyset blitt rettet mot utfordrende atferd og hvilken betydning voksen – barn relasjonen har for arbeidet med utfordrende atferd. Det overordnede målet med denne studien har vært å undersøke hvordan ... -
Utfordrende atferd: med fokus på aggresjon og sinne
(Master thesis, 2014) -
Utfordringer knyttet til sosial samhandling hos barn med cerebral synshemning: En kvalitativ undersøkelse om hvorvidt spesielle særtrekk ved CVI kan komplisere sosial samhandling med jevnaldrende
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven fokuserer på særtrekk eller vanskeområder ved CVI som kan komplisere sosial samhandling med jevnaldrende. Utgangspunktet for undersøkelsen har vært en antagelse om at noen særtrekk som kan vise seg ved ... -
Utfordringer ved å være i relasjon til lidende klienter - En kvalitativ studie som undersøker hvordan profesjonelle terapeuter erfarer fenomenet
(Master thesis, 2018)Studiens hensikt var å undersøke hvordan profesjonelle terapeuter erfarer å være i relasjon til klienter som lider på grunn av psykologiske problemer. Fokuset var rettet mot utfordrende og problematiske aspekter samt hvordan ... -
Utfordringsbildet i helsesektoren
(Master thesis, 2024)Innenfor helse- og omsorgssektoren er høyt sykefravær, arbeidspress og bemanningsproblematikk kjente utfordringer. Utfordringsbildet beskrives av Helsedirektoratet som komplekst og uavklart, og det er behov for mer forskning ... -
Utgjør fysisk aktivitet en forskjell for læringsmiljøet i skolen?
(Master thesis, 2010) -
Utredning av stemmevansker: Utprøving av et Dansk kartleggingsverktøy i Norsk kontekts
(Master thesis, 2011) -
Utvikling av profesjonell kompetanse: En Q-metodisk undersøkelse av profesjonell kompetanseutvikling gjennom kurs i karriereveiledning
(Master thesis, 2013)Experiential learning can be explained as the process in which you acquire knowledge by reflecting over your experiences. This can be related to professional competence, which includes theoretical and work-specific knowledge, ... -
Utvikling i blindsonen? - Et utviklingsteoretisk perspektiv på krav og forventninger til rektorer og det nasjonale rektorprogrammet
(Master thesis, 2014)Jeg har i denne oppgaven sett på krav og forventninger til rektorrollen og det nasjonale reaktorprogrammet, samt elementer av følgeevalueringen av det nasjonale rektorprogrammet i lys av utviklingsteori. Jeg har utforsket ... -
Utvikling på ulike vilkår Skoleledelsens innflytelse på læreres opplevde utvikling En Q-metodologisk undersøkelse av hvordan lærere opplever at deres personlige og profesjonelle utvikling påvirkes av ledelsen ved skolen
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne masteroppgaven er å studere lærere og deres opplevelse av hvordan ledelsen ved skolen påvirker deres personlige og profesjonelle utvikling. Studien er en Q-metodologisk undersøkelse, og 24 lærere fra ...