Utvikling i blindsonen? - Et utviklingsteoretisk perspektiv på krav og forventninger til rektorer og det nasjonale rektorprogrammet
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/280325Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Jeg har i denne oppgaven sett på krav og forventninger til rektorrollen og det nasjonale reaktorprogrammet, samt elementer av følgeevalueringen av det nasjonale rektorprogrammet i lys av utviklingsteori.
Jeg har utforsket om og i hvilken grad det ligger et implisitt krav til en rektors utviklingsstadie (i kravene og forventningene fra Utdannignsdirektoratet) og til innholdet i det nasjonale rektorprogrammet. Jeg her også utforsket om, og på hvilken måte det teoretiske rammeverket for følgeevalueringen av det nasjonale rektorprogrammet har et grunnlag som tilsier at det kan plukke opp og måle utvikling over tid (som definert fra et utviklingsteorietisk perspektiv).
Mine funn kan kategoriserers som om at utvikling er i blindsonen og at det utviklingsteoretiske perspektivet kan gi et viktig bidrag til en mer helhetlig satsning på utvikling.