Utfordrende atferd i barnehagen: En kvalitativ intervjustudie av hva pedagogiske ledere vektlegger i arbeidet med utfordrende atferd hos barn
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/270148Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven er rettet mot barnehagens arbeid med tidlig innsats og forebygging. Fokuset ligger på barn som viser tegn til atferdsproblemer og hvordan arbeidet med disse barna foregår i lys av fokuset på tidlig innsats og forebygging. Problemstillingen for oppgaven er: ”Hva vektlegger pedagogiske ledere i arbeidet med utfordrende atferd hos barn?”
Studien har tatt utgangspunkt i en kvalitativ forskningstilnærming hvor data er samlet inn gjennom tre semistrukturerte intervjuer. Utvalget består av tre pedagogiske ledere fra to forskjellige barnehager. Målet med intervjuene var å få innsikt i deltakernes tanker og erfaringer rundt temaet. I tillegg har jeg gjennom et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og en kommune i Sør-Trøndelag vært med på å utforme og få tilgang til en spørreundersøkelse. Den har jeg brukt til å støtte opp under enkelte av funnene fra intervjustudien.
Det deltakerne la mest vekt på under intervjuene er reflektert i tre hovedkategorier i resultatdelen. Hovedkategoriene er barnehagens rolle i arbeidet med atferdsproblematikk, atferdsproblemer og samarbeid rundt barn med atferdsproblemer. Under hovedkategoriene har jeg drøftet to-tre underkategorier som reflekterer det de pedagogiske lederne vektla mer spesifikt. Resultatene viser at noe av det barnehagene legger størst vekt på i arbeid med atferdsproblematikk er relasjonsarbeid, observasjon og kartlegging, foreldresamarbeid og samarbeid med den pedagogisk-psykologiske tjenesten.