• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utfordrende atferd i barnehagen: En kvalitativ intervjustudie av hva pedagogiske ledere vektlegger i arbeidet med utfordrende atferd hos barn

Asbøll, Vera Strand
Master thesis
View/Open
758014_FULLTEXT01.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/270148
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2678]
Abstract
Denne oppgaven er rettet mot barnehagens arbeid med tidlig innsats og forebygging. Fokuset ligger på barn som viser tegn til atferdsproblemer og hvordan arbeidet med disse barna foregår i lys av fokuset på tidlig innsats og forebygging. Problemstillingen for oppgaven er: ”Hva vektlegger pedagogiske ledere i arbeidet med utfordrende atferd hos barn?”

Studien har tatt utgangspunkt i en kvalitativ forskningstilnærming hvor data er samlet inn gjennom tre semistrukturerte intervjuer. Utvalget består av tre pedagogiske ledere fra to forskjellige barnehager. Målet med intervjuene var å få innsikt i deltakernes tanker og erfaringer rundt temaet. I tillegg har jeg gjennom et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og en kommune i Sør-Trøndelag vært med på å utforme og få tilgang til en spørreundersøkelse. Den har jeg brukt til å støtte opp under enkelte av funnene fra intervjustudien.

Det deltakerne la mest vekt på under intervjuene er reflektert i tre hovedkategorier i resultatdelen. Hovedkategoriene er barnehagens rolle i arbeidet med atferdsproblematikk, atferdsproblemer og samarbeid rundt barn med atferdsproblemer. Under hovedkategoriene har jeg drøftet to-tre underkategorier som reflekterer det de pedagogiske lederne vektla mer spesifikt. Resultatene viser at noe av det barnehagene legger størst vekt på i arbeid med atferdsproblematikk er relasjonsarbeid, observasjon og kartlegging, foreldresamarbeid og samarbeid med den pedagogisk-psykologiske tjenesten.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit