Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 2297-2316 av 2505
-
Tverrfaglig samarbeid i skolen: En case-studie om hvordan et internt tverrfaglig samarbeid i skolen kan være et redskap i arbeidet med elever med sosiale og emosjonelle vansker
(Master thesis, 2012)Utgangspunktet for denne oppgaven er en oppfatning av at skolens forebyggende oppgave i forhold til elever med sosiale og emosjonelle vansker bør vies mer oppmerksomhet, og at tverrfaglig samarbeid er et nødvendig virkemiddel ... -
The Twisting Path to Adulthood: Roma/Cigano Youth in Urban Portugal
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Abstract: While there is a growing body of research on Ciganos/Roma in Portugal, little is known about how Cigano youth transition into adulthood. In this article, we address this gap by drawing on a qualitative study on ... -
Ufrivillig skolefravær
(Master thesis, 2023)I dagen samfunn spekuleres det rundt fenomenet ufrivillig skolefravær, og om skolene de siste årene har stått ovenfor en økning av denne typen saker. En mengder webinarer er blitt holdt på Facebook sider, for foreldre og ... -
Ufrivillig skolefravær
(Master thesis, 2023)Formålet med dette forskningsprosjektet har vært å undersøke hvordan ansatte i pedagogisk-psykologisk-tjeneste (PPT) arbeider for å hjelpe elever som strever med skolefravær. Oppgavens overordnede problemstilling er som ... -
"Ukas lille høydepunkt" - En kvalitativ studie av unge voksne med asperger-syndrom sin opplevelse av å delta i et frivillig aktivitetstilbud
(Master thesis, 2012)Denne studien er rettet mot et frivillig aktivitetstilbud som er gitt til unge voksne med Asperger-syndrom. Mennesker med Asperger-syndrom har blant annet vansker med gjensidig sosialt samspill. Dette kan gi utfordringer ... -
Unaccompanied Minor Refugees Leaving Care - A phenomenological study of three unaccompanied minor refugees' experiences og leaving public care
(Master thesis, 2017)Unaccompanied minors’ experiences of the process of leaving care is the topic of this thesis. In Trondheim, the exit from public care usually happens at the age of 20. My research is carried out by interviewing three ... -
Understanding 'the Others' as Parents: Majority-Minority Relations when Social Workers in the Child Welfare Services meet Minority Parents in Norway
(Master thesis, 2013)The topic of this master's thesis is majority-minority relations between social workers in the child welfare services and minority parents. The thesis explores the following research questions: In what respect are ... -
"Ung flukt": - En kvalitativ studie om atferdsproblemer i ungdomsårene
(Master thesis, 2011) -
Ung, hørselshemmet og talespråklig - en kvalitativ studie av videregåendeelevers opplevelse av suksessfaktorer ved en spesialskole for hørselshemmede
(Master thesis, 2018)Det er stadig flere ungdommer med hørselshemming som først begynner på det videregåendeløpet på sitt hjemsted. Noen av disse faller fra, flytter og begynner på skole tilpasset og tilrettelagt for hørselshemmede. Formålet ... -
«Ungdom er fleksible, fremtidsrettet, har drømmer og håp om fremtida, uavhengig av hvor syke de er». En kvalitativ komparativ studie av NAV-brukere og veilederes opplevelser av systemet og samarbeid med hverandre i lys av Axel Honneths anerkjennelsesteori.
(Master thesis, 2023)Oppgaven handler om unge NAV-brukere med psykiske helseplagers opplevelser av NAV-systemet og samarbeid med deres veiledere. Studien er komparativ, og tar også for seg NAV-veilederes perspektiv på systemet og samarbeid med ... -
''Ungdom har mye spørsmål, de er frittalende, jeg må finne denne kunnskapen'' - En kvalitativ studie av hvordan voksne minoritetsspråklige elever opplever opplæringen i ordinær videregående skole
(Master thesis, 2018)Mange av innvandrerne som kommer til Norge, kommer hit uten fullført utdanning. Noen har utdanning fra hjemlandet som ikke er relevant for å få arbeid i Norge. Flere velger derfor å ta videregående opplæring, og noen velger ... -
Ungdom og skule: innanfor og utanfor
(Master thesis, 2013) -
Ungdom på barnevernsinstitusjon sine erfaringer med medvirkning
(Master thesis, 2013) -
Ungdom sine opplevelser av å bo i barneverninstitusjon: en studie om hvordan ungdom opplever å bo i barneverninstitusjon
(Master thesis, 2015)Barneverninstitusjoner har over tid vært et omdiskutert tema, og det er ytret mange meninger. Å plassere barn og unge i institusjon har ofte blitt sett på som et onde og en siste utvei (Larsen, 2015). Men samtidig har store ... -
Ungdom, psykisk helse og fysisk selvoppfatning : en kvantitativ studie av sammenhenger mellom depressive symptomer og syn på egen kropp og utseende
(Master thesis, 2016)Denne studien tar utgangspunkt i kvantitative data som er samlet inn gjennom prosjektet «Grønske». Det er et samarbeidsprosjekt mellom Unge kokker og Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU. Fokus i prosjektet ... -
Ungdom, seksualitet og samtykke
(Master thesis, 2021)Ustrakt tilgang til sosiale medier og nye sosiale plattformer gir ungdom lett tilgang til informasjon om seksualitet. Dagens ungdom har fått nye kunnskapsrike og identitetsskapende arenaer og samfunnet, skolen og undervisere ... -
Ungdommen i selvrealiseringens tid
(Bachelor thesis, 2019) -
Ungdomsbedrift som tilrettelegger for et inkluderende læringsmiljø - En kvalitativ studie av ungdomsbedrift som metode for å tilrettelegge for et inkluderende læringsmiljø
(Master thesis, 2017)Studien er en del av et større prosjekt, ICEE prosjektet. Innovtaion Cluster for Entrepreneurship Education, er et treårig politisk eksperimenterende prosjekt. Prosjektet er delfinansiert av Den Europeiske Kommisjon, ...