Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 2051-2070 av 2505
-
Sosial og emosjonell kompetanse i fremtidens skole
(Master thesis, 2016)På bakgrunn av trekk i samfunnsutviklingen og arbeidslivet har Ludvigsenutvalget vurdert grunnopplæringens innhold, fag og fagstrukturer opp mot krav til kompetanse i et fremtidig arbeids- og samfunnsliv. Ludvigsenutvalget ... -
Sosial samanlikning i kroppsøving: Ein kvantitativ studie om jenter og gutar sine referansemønster i kroppsøvingsfaget på ungdomsskulen
(Master thesis, 2013)Denne studien har undersøkt om det er skilnad mellom jenter og gutars referansemønster i kroppsøvingsfaget, sett i lys av fysisk sjølvoppfatning. Forskingsspørsmåla belyser kven elevane samanliknar seg med ved ulike ... -
Sosial støtte i nettverk og tanker om å slutte i videregående skole: En sammenligning mellom yrkesfaglige- og studieforberedende linjer
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven handler om frafall i videregående opplæring, noe som er et stort samfunnsmessig problem. Oppgaven setter fokus på hvilken betydning støtte fra foreldre, lærer og medelever har for elever i skolehverdagen, ... -
Sosial støtte i nettverk og tanker om å slutte i videregående skole: En sammenligning mellom yrkesfaglige- og studieforbererende linje
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven handler om frafall i videregående opplæring, noe som er et stort samfunnsmessig problem. Oppgaven setter fokus på hvilken betydning støtte fra foreldre, lærer og medelever har for elever i skolehverdagen, ... -
Sosial støtte og indre motivasjon. En studie om effekten av lærerstøtte, elevstøtte og skolepress på 8. klassingers oppfatning av egen kompetanse og indre motivasjon
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å undersøke om lærerstøtte og støtte fra medelever er av betydning for elevers opplevde skolepress, selvvurdering av kompetanse og indre motivasjon. I tillegg er det undersøkt om det finnes ... -
Sosiale arbeidsdelinger blant personalet i barnehagen
(Master thesis, 2010) -
Sosiale medier - "Selvets teater". En kvalitativ studie av ungdoms selvpresentasjoner på Snapchat og Instagram
(Master thesis, 2015)I følge medietilsynets rapporter fra 2014, har ungdommens bruk av sosiale medier økt betraktelig den seneste tiden. Vi kan også se at de bruker Snapchat og Instagram ofte, og hensikten ved studien er å få innsikt i hvordan ... -
Sosiale medier - mer enn bare et tidsfordriv?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven dreier seg om ungdommers opplevelse av sosiale medier, knyttet opp mot deres psykiske helse. Det er tatt utgangspunkt i fem ungdommer mellom 16 og 17 år. Jeg valgte å se på selvbestemt psykisk helse, ... -
Sosialpedagogisk rådgivning i skolen
(Master thesis, 2021)Sammendrag Hensikten med denne masterstudien, har vært å gi innsikt i rådgiveres opplevelser av rollen som sosialpedagogiske rådgivere, i lys av spørsmålet om det er hensiktsmessig med en delt rådgivningstjeneste. Studien ... -
Sosialt herredømme i barnehagen - en faktor i foreldremedvirkning
(Master thesis, 2013)Forskrift om rammeplan for barnehagen (2006) slår fast at personalet i barnehagen har ansvar for å invitere foreldrene til medvirkning. Likevel viser evalueringen av hvordan rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver ... -
Soul Space for Adaptive Work
(Chapter, 2022)This chapter presents a view of leadership as soul opening spaces for adaptive work. The central role of the interior condition of the leader in creating a holding environment is framed by seeing soul on the balcony, ... -
Spesialpedagogenes oppfatning av sin rolle i en skole for alle: Idealer, realiteter og belastninger
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:372, Doctoral thesis, 2013)I dybdeintervju formidler 11 spesialpedagoger hvordan de opplever arbeidet sitt. Studien tar sikte på å fremskaffe ny forståelse av spesialpedagogenes arbeid og arbeidsforhold i en skole med mål om inkludering. En overordnet ... -
Spesialpedagogens dilemmaer i profesjonsutøvingen: En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2012) -
Spesialpedagogens opplevelse av å støtte barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen
(Master thesis, 2017)Ved å gjennomføre fire kvalitative intervjuer av spesialpedagoger i barnehagen tar denne studien sikte på å fortelle om deres opplevelse av å støtte barn med autismespekterforstyrrelser før og under samarbeidet med ... -
Spesialpedagogens profesjonsidentitet: En kvantitativ studie av profesjonsidentiteten til spesialpedagoger
(Master thesis, 2013)I denne kvantitative studien er hovedmålet å undersøke om spesialpedagogen har en sterk eller svak profesjonsidentitet. For å studere dette, blir det tatt utgangspunkt i Deci og Ryans (2002) «Self-Determination Theory». ... -
Spesialpedagogens profesjonsutøvelse i barnehagen: En kvalitativ intervjustudie av hvordan spesialpedagogen opplever sin rolle i barnehagen
(Master thesis, 2013)Denne studien tar for seg spesialpedagogens opplevelse av egen rolle i møte med føringer for profesjonsutøvelsen. I tillegg til at spesialpedagogikk er et sammensatt fagfelt, eksisterer det få konkrete føringer for hvem ... -
Spesialpedagogens rolle i BUP
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven undersøkes det spesialpedagogiske feltet nærmere i sammenheng med rollen spesialpedagoger har i barne- og ungdomspsykiatrien (BUP). Studien undersøker mer spesifikt spesialpedagogers beskrivelse av ... -
Spesialpedagogens rolle i dagens skole: En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2011) -
Spesialpedagogers erfaringer knyttet til organiseringen av en inkluderende spesialundervisning
(Master thesis, 2020)I denne kvalitative studien har jeg intervjuet spesialpedagoger på tre ulike skoler. Formålet var å få innblikk i deres synspunkter og erfaringer knyttet til hvordan spesialundervisningen er organisert for å ivareta en ... -
Spesialpedagogers rolle og praksis innenfor rammen av TIL-modellen - En kvalitativ intervjustudie om hvordan fire spesialpedagoger oppfatter sitt arbeid i lys av TIL-modellens inkluderingspotensial
(Master thesis, 2018)Temaet for denne kvalitative intervjustudien er spesialpedagogers oppfatning av deres arbeid innenfor rammen av TIL-modellen, med fokus på hvordan det kan tilrettelegges for inkludering. TIL-modellen er en praktisk-didaktisk ...