• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosial støtte i nettverk og tanker om å slutte i videregående skole: En sammenligning mellom yrkesfaglige- og studieforberedende linjer

Klokk, Marita
Master thesis
Åpne
735959_FULLTEXT01.pdf (Låst)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/270036
Utgivelsesdato
2013
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2170]
Sammendrag
Denne oppgaven handler om frafall i videregående opplæring, noe som er et stort samfunnsmessig problem. Oppgaven setter fokus på hvilken betydning støtte fra foreldre, lærer og medelever har for elever i skolehverdagen, og hvordan støtte i de ulike delene av nettverket til elevene er med på å påvirke hvorvidt elevene har tanker om å avslutte sin videregående skolegang eller ikke. Den retter et blikk på hvilke forskjeller det er mellom yrkesfaglige og studieforberedende studieretninger rundt den gitte problematikken, samt belyser også hvordan sosioøkonomisk status og kjønn påvirker denne problemstillingen.

Problemstilling og hypoteser blir belyst gjennom statistiske analyser, som er utført ved hjelp av SPSS, av en spørreundersøkelse gjort blant elever ved videregående skoler i Sør-Trøndelag.

Gjennom oppgaven blir det vist at sosial støtte er viktig for tanken om å avslutte videregående opplæring, og man ser at de elevene som opplever høy grad av støtte i en del av sitt nettverk, ofte opplever høy grad av støtte i de andre delene også. Samtidig ser man at både kjønn og den sosioøkonomiske statusen som familien til eleven har spiller en stor rolle både for valg av studieretning og tanken om å slutte.
Utgiver
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit