Sosiale medier - "Selvets teater". En kvalitativ studie av ungdoms selvpresentasjoner på Snapchat og Instagram
Abstract
I følge medietilsynets rapporter fra 2014, har ungdommens bruk av sosiale medier økt betraktelig den seneste tiden. Vi kan også se at de bruker Snapchat og Instagram ofte, og hensikten ved studien er å få innsikt i hvordan ungdom bedriver med selvpresentasjon på en digital plattform. Jeg vil også ha innspill på hva som er viktig for ungdommen, når de deler visuelle innlegg på sosiale medier, samt hvilken kompetanse som aktualiseres i denne prosessen. Sosiale medier legger til rette for identitetsarbeid og sosialt fellesskap, og på bakgrunn av dette, har jeg utarbeidet følgende problemstillinger:
«Hvordan presenterer ungdom seg selv på Snapchat og Instagram? Hvilken kompetanse aktualiseres i ungdommers visuelle fremstilling?»
De teoretiske rammeverkene jeg har anvendt er: (1) identitet og (2) mediekompetanse. Disse begrepene kan bidra med forståelse, i henhold til selvpresentasjon og kvalifikasjoner på Snapchat og Instagram. For å besvare oppgavens problemstillinger, har jeg benyttet en kvalitativ forskningsmetode, med fokus på et semistrukturert intervju. Her har jeg intervjuet ni deltakere i aldersgruppen 16-18 år, som bestod av gutter og jenter.
Studien viser at ungdom benytter Snapchat og Instagram forskjellig når de presenterer seg selv ovenfor hverandre. Snapchat anvendes til daglig, for å dele morsomme bilder og det blir mindre viktig å presentere sine beste kvaliteter. I motsetning til Snapchat, anvendes Instagram en gang i uken eller sjeldnere, hvor det deles spesifiserte bilder. På Instagram har brukerne også et større publikum å forholde seg til, og deres selvpresentasjoner påvirkes av hvem som kan observere dem. Ungdommen anvender Snapchat og Instagram følgende for å presentere ulike sider ved seg selv og de ønsker å fremvise en bestemt fasade, for å avgi et godt inntrykk. For at deres selvpresentasjoner skal gjennomføres, må de utforme en form for kompetanse. Denne kompetansen kan videre relateres til en kritisk og visuell mediekompetanse, der brukerne må anvende, analysere og tolke de publiserte innleggene på sosiale medier.