Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 202-221 av 2594
-
Bicultural Childhood. A Case Study with Greek and Greek-Norwegian Families in Norway
(Master thesis, 2015)This study aims to explore Greek and Greek–Norwegian children’s experiences of migration and bicultural childhood. The period of fieldwork took place in different cities in Norway during the autumn of 2014. The methods ... -
Bidrar veiledning til en bedre yrkesstart for nyutdannede lærere?: En kvanitativ studie
(Master thesis, 2012)From the autumn of 2010, all new teachers in the Norwegian school are supposed to be offered counseling. This is to prevent turnover and promote professional identity development for new teachers. In this quantitative study ... -
"Bilda e så lett å snakk ut fra": Om pedagogisk dokumentasjon og barnehagen som læringsarena
(Master thesis, 2012)I denne mastergraden har jeg jobbet med å undersøke hva læring i barnehagen kan være. I forhold til læring endte jeg opp med bruk av pedagogisk dokumentasjon, og ville se på det i forhold til barnehagen som læringsarena. ... -
Biological children in the foster family: Relations between official guidelines and everyday family practices
(Master thesis, 2014)The focus and aim of this study was to illustrate and explore how biological children in foster families experience preparation and follow-up by Bufetat and the Child Welfare Service. Further, I wanted to look at the ... -
"Blind" klagesensur ved Universitetet i Oslo Pålitelig og rettferdig eller et steg i feil retning?
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen beskriver og analyserer virkningene av «blind» klagesensur ved Universitetet i Oslo. Før 01.08.14 hadde de nye sensorene ved sensurklage tilgang til resultatene fra ordinær sensur, mens denne muligheten ... -
Blinde barns selvstendighet : en kvalitativ intervjuundersøkelse
(Master thesis, 2015)Dette prosjektet har satt søkelys på hvilken bevissthet foreldre til blindfødte barn har når det gjelder utvikling av selvstendighet for barnet. Studien tar utgangspunkt i en kvalitativ forskningstilnærming. Det vil si ... -
Blir du sett, hørt og forstått eller våkner du og tenker ''faen, en dag til''? En kvalitativ undersøkelse av hvordan koronapandemien har påvirket studenters opplevelse av ensomhet i studiehverdagen
(Master thesis, 2022)Livstruende hendelser og internasjonale kriser kan ha effekt på menneskers liv og deres psykososiale miljø. Koronapandemien har endret hvordan mennesker har oppført seg og samhandlet med hverandre de siste to årene. Spesielt ... -
Bortvalg i videregående skole
(Master thesis, 2012) -
Bortvalg i videregående skole
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å undersøke hvilke faktorer (bakgrunnsfaktorer, akademiske faktorer og sosiale faktorer) som har sammenheng med bortvalg i videregående skole. Problemstillingen ble besvart gjennom fire ... -
Both nowhere and everywhere - perhaps a cliché, but for me, home is my family: Mobile childhood and sense of belonging among third culture kids
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaen har som mål å bidra med mer kunnskap om mobil barndom og erfaringene til både voksne og barn som har bodd betydelige deler av oppveksten sin i utlandet. Denne forskningen ser på forskningsdeltakere, med ... -
Brain Drain: What factors may predict turnover intention?
(Master thesis, 2011)This is a quantitative study where the main object was to find what factors that may predict turnover intention. The basis was different theoretical movements within motivation, competence development and job satisfaction, ... -
Breaking the Silence: Children Living and/or Working on the Streets of Sarajevo.
(Master thesis, 2023)This research aims to gain insight into the perspectives and experiences of children who spend their time living and/or working on the streets of Sarajevo, Bosnia and Herzegovina. The research focuses on three key aspects: ... -
Brobyggerne - Tospråklige læreres opplevelse av sin rolle i skolen
(Master thesis, 2017)Denne erfaringsbaserte masteroppgaven i Pedagogisk Psykologisk Rådgivningen bygger på en forskning av tospråklige lærere sin opplevelse av sin rolle i skolen. Bakgrunnen for et ønske om å lære mer om tospråklige ... -
Bruk av barne- og ungdomsarbeidere i spesialpedagogisk arbeid i skolen
(Master thesis, 2023)Barne- og ungdomsarbeiderfaget ble etablert som lærefag i 1994 og er et av de største lærefagene (Bråten & Tønder, 2017). To vanlige arbeidsplasser for barne- og ungdomsarbeidere er skole og skolefritidsordning (SFO), ... -
Bruk av datatekniske hjelpemidler for elever med synsnedsettelse : hva kan påvirke om de brukes eller ikke?
(Master thesis, 2016)Denne studien tar for seg hva som kan påvirke om elever med synsnedsettelse bruker datatekniske hjelpemidler eller ikke. For å belyse problemstillingen benyttet jeg kvalitativ metode. Bakgrunnen for valg av denne metoden ... -
Bruk av lydutjevningsanlegg i skolen
(Master thesis, 2013)Bakgrunn: De senere år har det blitt mer vanlig at elever med hørselsvansker får innvilget lydutjevningsanlegg som hjelpemiddel i undervisningssituasjonen. Dette er et hjelpemiddel som ikke bare elevene med hørselsvanske ... -
Bruk av nonverbal kommunikasjon i pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT)
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er bruk av nonverbal kommunikasjon, og tar for seg hvordan PP-rådgivere i pedagogisk psykologisk tjenesten (PPT) tar i bruk denne type kommunikasjon i møte med barn med særskilte behov. Følgende ... -
Bruken av sosiale medier, livstilfredshet og egen selvoppfatning.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke bruken av sosiale medier og livstilfredshet med egen selvoppfatning. Sosiale medier er en stor del av folks hverdag, og for å sette bruken i et større perspektiv undersøker ...