Bortvalg i videregående skole
Abstract
Hensikten med denne studien er å undersøke hvilke faktorer (bakgrunnsfaktorer, akademiske faktorer og sosiale faktorer) som har sammenheng med bortvalg i videregående skole. Problemstillingen ble besvart gjennom fire forskningsspørsmål og ni hypoteser. Studien baserer seg på foreliggende kvantitativt datamateriale som er utarbeidet av forskningsprosjektet Livet i skolen. Prosjektet er et samarbeid mellom NTNU og Trøndelag fylkeskommune. Utvalget er et bekvemmelighetsutvalg, og består av 3094 elever fra gamle Sør-Trøndelag fylkeskommune, hvor 83 av elevene i utvalget har avbrutt utdanningsløpet. For å undersøke sammenhengene mellom de utvalgte faktorene og bortvalg har vi gjennomført korrelasjonsanalyser, t-tester, bivariat logistisk regresjonsanalyse og multivariat logistisk regresjonsanalyse. Resultatene fra de statistiske analysene er diskutert i lys av tidligere forskning og det teoretiske rammeverket som ligger til grunn for studien. Våre funn stemmer delvis overens med hva vi forventet å finne på bakgrunn av tidligere forskning og teori. Samtidig var det også noen overraskende funn. Variablene yrkesfag, indre motivasjon, lærerstøtte og intensjon om å slutte var signifikant i sammenheng med bortvalg i bivariat regresjonsanalyse, men mistet sin forklaringskraft da det ble kontrollert for andre variabler. Variablene kjønn og mors utdanning viste seg å ikke være signifikant assosiert med bortvalg. Studiens hovedfunn indikerer at elevenes skoleprestasjoner, fravær og opplevd støtte fra medelever har størst betydning for bortvalgsbeslutningen. Det var disse variablene som hadde størst forklaringskraft og dermed ble inkludert i den multivariate logistiske regresjonsanalysen. Gjennom diskusjonen ble det løftet fram at disse tre faktorene antas å være i et gjensidig samspill med hverandre. At medelevstøtte var av større betydning enn lærerstøtte for bortvalgsbeslutningen, er overraskende. Funnene belyser skolens og lærerens ansvar for å legge til rette for trygge og inkluderende læringsfellesskap preget av gode elev-elev-relasjoner.