Bruk av barne- og ungdomsarbeidere i spesialpedagogisk arbeid i skolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3099242Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Barne- og ungdomsarbeiderfaget ble etablert som lærefag i 1994 og er et av de største lærefagene (Bråten & Tønder, 2017). To vanlige arbeidsplasser for barne- og ungdomsarbeidere er skole og skolefritidsordning (SFO), gjerne i kombinasjon. I første praksisperiode på studiet var jeg på en barneskole hvor jeg observerte at barne- og ungdomsarbeiderne ofte fulgte elever med ulike spesielle behov, samt gjennomførte spesialundervisning med dem. Dette gjorde meg nysgjerrig på organiseringen av arbeidsoppgavene til barne- og ungdomsarbeidere og deres erfaringer med å jobbe med spesialpedagogiske oppgaver. Formålet med masteroppgaven er å løfte stemmene til barne- og ungdomsarbeidere knyttet til arbeid med spesialpedagogiske oppgaver, samt undersøke om arbeidsgiveres forventninger til barne- og ungdomsarbeidere stemmer overens med arbeidet de utfører i skolen. Følgende problemstilling er utgangspunktet for studien:
- Hvordan brukes barne- og ungdomsarbeidere i spesialpedagogisk arbeid i skolen, og hva er deres erfaringer med det?
For å svare på problemstillingen har jeg anvendt metodene kvalitativt semistrukturert intervju med to barne- og ungdomsarbeidere og en rektor, og tekstanalyse av fem stillingsannonser for barne- og ungdomsarbeidere i skolen. Intervjupersonene er ikke tilknyttet hverandre og stillingsannonsene er uavhengige fra intervjupersonene. Intervjumaterialet er analysert tematisk med inspirasjon fra Tjoras (2021) SDI-modell. Masteroppgaven er skrevet ut fra et sosialkonstruktivistisk vitenskapssyn hvor jeg som forsker utvikler forståelse og kunnskap om temaet sammen med intervjupersonene gjennom intervju. Den tematiske analysen av intervjumaterialet førte frem til tre hovedkategorier: forberedelse og planlegging, veiledning og opplæring, og samarbeid mellom barne- og ungdomsarbeider og lærer. I analysen av stillingsannonsene har jeg tatt utgangspunkt i kategoriene «arbeidsoppgaver» og «kvalifikasjoner» da disse anses som mest relevant i sammenheng med intervjumaterialet.
Hovedfunnene fra studien viser at barne- og ungdomsarbeiderne i stor grad gjennomfører spesialpedagogisk arbeid i skolen, både oppfølging og tilrettelegging for elever med spesialpedagogiske behov og direkte spesialundervisning. De er ikke ansatt i undervisningsstilling men gjennomfører undervisning likevel. Til tross for at mye av arbeidshverdagen deres går til denne type arbeid har de lite til ingen tid til planlegging og forberedelse av undervisningsopplegg, noe som preger barne- og ungdomsarbeiderne i den grad at de ofte føler de ikke strekker til og får gitt elevene det de har rett på. Analyse av stillingsannonsene og sett i sammenheng med intervjumaterialet viser både samsvar og sprik mellom arbeidsgivers forventninger og hva de faktisk erfarer i skolen. Child-care and youth work was established as a subject of study in 1994 and is one of the biggest subjects of studies (Bråten & Tønder, 2017). Two common work areas for child-care and youth workers are schools and after-school programs, often in combination. During my first internship period in the master's program, I went to a primary school where I observed that the child-care and youth workers often worked with pupils with different special needs, as well as teaching special education classes. This made me curious of the organization of the child-care and youth workers work tasks and their experiences with special education tasks. The purpose of this master thesis is to raise the voices of the child-care and youth workers in regards to working with special needs tasks, as well as researching if the employers expectations matches with the work they actually do in schools. The study is based on the following research question:
- How are child-care and youth workers used in special needs education in school, and what are their experiences with it?
To answer the research question, I used the methods qualitative semi structured interview with two child-care and youth workers and one principal, and text analysis of six job advertisements for child-care and youth workers in schools. The interviewees are not connected to each other by work, and the job advertisements are not representable for the people I interviewed. The interview material is analyzed thematically with inspiration from Tjoras (2021) SDI-model. The master thesis is written in a social constructivist view of science where I as a scientist develops understanding and knowledge on the theme together with the interviewees through interviews. The thematic analysis led to these three categories: preparation and planning, guidance and training, and cooperation between child-care and youth workers and teachers. The job advertisement analysis is based on the categories “work tasks” and “qualifications” as these are the most relevant in context with the interview material.
The main findings from the study shows that child-care and youth workers to a great extent carries out special education tasks in school, both following up and facilitating for pupils with special needs and directly with special education. They are not employed in a teaching position but works in special education classes anyway. Despite that their work days contains a lot of this type of work, they have little to no time for planning and preparing teaching plans and activities, which affect the child-care and youth workers to an extent where they don’t feel like they are sufficient in giving the children what they are entitled to. Analyzing the job advertisements and seen in comparison to and in context with the interview material shows both compliance and division between the employers expectations and what the child-care and youth workers actually experiences in their work.