Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1959-1978 av 2546
-
Sammenhenger mellom deltakelse i Ungdomsbedrift og indre motivasjon og innsats i videregående skole
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen ser på sammenhenger mellom deltakelse i entreprenørskapsprosjektet Ungdomsbedrift (UB) og elevers indre motivasjon og skoleinnsats. Både den norske satsingen og EU-satsingen på entreprenørskap er delvis begrunnet ... -
Sammenhenger mellom støtte fra lærer og medelev for intensjonen om å slutte blant jenter og gutter i videregående opplæring - En kvantitativ studie blant 13 videregående skoler i Trøndelag
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven er artikkelbasert. Artikkelen bidrar til innsikt i forhold til ulike former for relasjoner elevene har i den videregående opplæringen, og om ulike relasjoner mellom lærer-elev og elev-elev kan ha en ... -
Samspill i digitale læringsmiljø ved høyere utdanning.
(Master thesis, 2021)Tematikken for denne oppgaven er sosial interaksjon og kommunikasjon i digitale læringsmiljø. Formålet er å undersøke studenters perspektiv på samspill i det digitale læringsmiljøet ved høyere utdanningsinstitusjoner. Det ... -
Samspill med elever med innagerende atferd for å fremme helse, trivsel og læring: En fenomenologisk intervjustudie om tre spesialpedagogers refleksjoner omkring arbeid med elever med innagerende atferd
(Master thesis, 2012)Denne fenomenologiske intervjustudien setter fokus på hvilke refleksjoner tre spesialpedagoger som arbeider ved en spesialskole, gjør seg omkring arbeid med elever med innagerende atferd. Problemstilling: Hvordan opplever ... -
Samspillsbobler: En mikroetnografisk studie av små barns sosiale omgang i barnehagen
(Master thesis, 2014) -
"Samtalen med barn": En kvalitativ studie om samtalens betydning for det forebyggende arbeidet i barnehagen
(Master thesis, 2014)Barnekonvensjonen, barnehageloven og ulike føringer i rammeplan peker i samme retning – vi skal løfte fram barns perspektiv og tanker som viktige og meningsfulle. Barns livsspørsmål og barns undring kommer til utrykk på ... -
Samtalens plass i matematikkundervisningen - En kvalitativ studie av fire læreres erfaring med undervisning av hørselshemmede elever i matematikk på ungdomsskolen
(Master thesis, 2016)I denne studien ønsket jeg å få innsikt i lærernes tanker og refleksjoner rundt det å undervise matematikk til elever på ungdomsskolen som har hørselshemming. Min problemstilling er: Hva møter fire matematikklærere som ... -
Samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner - En fenomenologisk studie om hvordan tre fagpersoner opplever å samtale med barn i vanskelige livssituasjoner
(Master thesis, 2014)Denne fenomenologiske studien belyser tre fagpersoners refleksjoner, erfaringer og tanker av å samtale med barn i vanskelige livssituasjoner. Studiens overordnede problemstilling er: Hvordan opplever fagpersoner å samtale ... -
"Så er vi ikke så slitne når vi går hjem": En kvalitativ studie om hvilken betydning skole- og barnehageprogrammet "De utrolige årene" har hatt for voksenrollen i barnehagen
(Master thesis, 2014)Jeg har i denne oppgaven sett på skole og barnehageprogrammet «De utrolige årene», og hvilke opplevelser og erfaringer voksne i barnehagen sitter igjen med etter opplæring og bruk av programmet i sin hverdag. Programmet ... -
"Så magefølelsen skal du ikke kimse av. Og ikke hjertet heller": En fenomenologisk studie av gruppeveilederes opplevelse av å lytte til og anvende følelser i veiledningen
(Master thesis, 2011)Formålet med denne masteravhandlingen er å få kunnskap om hvordan gruppeveiledere opplever å lytte til og anvende egne følelser i veiledningen. Med utgangspunkt i en fenomenologisk tilnærming har jeg dybdeintervjuet tre ... -
School experiences of children on the move: voices of immigrant and refugee children in primary education in the periphery of Rio de Janeiro, Brazil
(Master thesis, 2020)This is a study about the school experiences of children on the move in Duque de Caxias, which is one of the 22 municipalities that compose the Rio de Janeiro Metropolitan Region. The study consists of qualitative child-focused ... -
Schooling, Leisure and Work: Experiences and Perspectives of Some School Children in Accra, Ghana
(Master thesis, 2010)This study explored the participating children’s experiences and perspectives on their schooling, leisure and work activities. It sought to find out how the participants apportion their time between schooling, leisure and ... -
"Se en gang til ...": Personalet i to barnehager sine refleksjoner rundt et videoopptak av et barn med nedsatt hørsel sin deltakelse i interaksjon med andre barn
(Master thesis, 2014)Forskningsspørsmål: «Hva reflekterer personalet i to barnehager rundt et barn med nedsatt hørsel sin deltakelse i interaksjon i lek med andre barn og hvordan kan videovisning være et hjelpemiddel for å fremme refleksjon ... -
«Se meg før jeg slår»
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven har vært barn med utagerende atferd. Tittel for oppgaven er «Se meg før jeg slår» og formålet med oppgaven var å få innsikt i spesialpedagogers og barnehagelæreres opplevelse av arbeidet med ... -
Se meg! - En kvalitativ studie om fire unge voksne som viste atferdsproblemer sine opplevelser fra egen skolegang
(Master thesis, 2017)Denne studien handler om hvordan fire unge voksne som viste atferdsproblemer da de gikk på skolen opplevde egen skolegang og hvilken betydning læreren har hatt for dem. Atferdsproblem er her definert som utagerende og ... -
Se meg! Hør meg! Forstå meg!
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masterstudien er: «små barns tilknytning til voksne i barnehagen». Studiens problemstilling belyser hvordan barnehagen ivaretar små barns tilknytningsbehov, og hvordan barnehagen kan være en forebyggende ... -
Seeing the kids – Seeing the Student Teachers; Dealing with Two Arenas the Whole Way
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:20, Doctoral thesis, 2007)