Se meg! - En kvalitativ studie om fire unge voksne som viste atferdsproblemer sine opplevelser fra egen skolegang
Abstract
Denne studien handler om hvordan fire unge voksne som viste atferdsproblemer da de gikk på skolen opplevde egen skolegang og hvilken betydning læreren har hatt for dem. Atferdsproblem er her definert som utagerende og utfordrende atferd. Formålet med studien er å sette fokus på atferdsproblem fra en annen side enn det som tidligere er forsket på, samt gi deltakerne en stemme som viser at det ofte er flere sider av en sak. Det er alltid en grunn til at elever utagerer eller viser den atferden de gjør. Det er også et stadig mer aktuelt tema og det finnes lite forskning som tar for seg elevperspektivet. Deltakernes historier viser også en annen side av lærer-elev-relasjonen og kan bidra til å gi innsikt i hvordan enkelte elever tenker.
For å samle inn data har jeg benyttet meg av en kvalitativ forskningsmetode med semistrukturerte intervju. Jeg intervjuet fire unge voksne i alderen 20-25 år som alle identifiserte seg med atferdsbeskrivelsen.
Til tross for at jeg har fire forskjellige opplevelser er det mange likhetstrekk. Resultatet viser at læreren har svært stor betydning for opplevelsen av skolehverdagen. Deltakerne forteller detaljrikt om hendelser som viser hvor mye en lærers handling kan bety. Videre fremkommer det at relasjoner er den viktigste faktoren i skolen og at denne kan bety mye for trivsel og motivasjon. I deltakernes beskrivelser av gode lærere kommer det entydig frem at alt de ønsker er en lærer som ser eleven, som viser at han eller hun bryr seg og er interessert i eleven og elevens beste. I den sammenheng må læreren bli kjent med eleven for å kunne vite hva hans eller hennes behov er, og en god dialog er derfor viktig. Et slikt arbeid er ikke alltid like lett, men elevene oppfatter det dersom læreren forsøker å hjelpe, noe som kan ha stor betydning.