Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1783-1802 of 2590
-
Overgang til videregående opplæring: Tilrettelegging av gråsoneelevenes behov for tilpasset opplæring
(Master thesis, 2012)Masteroppgaven har belyst tiltak for å kunne gi elever med behov for spesiell tilrettelegging av opplæringen i videregående skole et best mulig tilbud. Elevgruppen som omtales kan betegnes som gråsoneelever. Dette på grunn ... -
Overgangen fra barnehage til skole for barn som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon - En kvalitativ intervjustudie om fire spesialpedagogers erfaringer med overgangen fra barnehage til skole for barn som benytter alternativ supplerende kommunikasjon
(Master thesis, 2018)Denne studien har tatt sikte på å få innblikk i fire spesialpedagoger sine erfaringer med overgangen fra barnehage til skole, for barn som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Problemstillingen som danner ... -
Overgangen fra barnehage til skole for barn/elever som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien har tatt sikte på å gi et innblikk i fire pedagogers erfaringer med pedagogiske samarbeidsområder i overgangen fra barnehage til skole for barn/elever som benytter alternativ og supplerende ... -
Overgangen fra barnehagen til skolen for barn med autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøkes følgende problemstilling: «Hvordan tilrettelegger pedagoger overgangen fra barnehage til skole for barn med autismespekterforstyrrelse?». Der formålet med prosjektet er å finne ut ... -
Overgangen fra studier til arbeidsliv
(Master thesis, 2024)Denne studien har som formål å undersøke nyutdannedes opplevelse av overgangen fra studier til arbeidsliv. Dagens syn på karriere omfatter alle aspekter ved livet, og opplevelsen av overgangen fra studier til arbeid påvirkes ... -
Overgangen fra ungdomsskole til videregående skole for elever med utviklingshemming
(Master thesis, 2014) -
Pakistani children's lived experiences of relationships in the context of child protection services in Norway: An interpretative phenomenological analysis
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper examines how children from immigrant background experience and negotiate power relations with family and social workers in the context of child protection services (CPS) in Norway. Using the interpretative ... -
Pakkeforløp for kreft: erfaringer blant helsepersonell og pasienter. Sluttrapport fra den forskningsbaserte evaluering av pakkeforløp for kreft
(SINTEF AS (ISBN starter med 978-82-14-);, Research report, 2021)Rapporten sammenfatter resultater fra prosjektet "Evaluering av pakkeforløp for kreft". Pakkeforløp for kreft ble innført i Norge i 2015 og skal sikre at pasienter opplever et godt organisert, helhetlig og forutsigbart ... -
PALS gjennom lærernes øyne. En kvalitativ studie om læreres erfaringer med det skoleomfattende programmet PALS og hvordan programmet kan ha bidratt til å styrke arbeidet med utagerende elever på en norsk byskole
(Master thesis, 2015)Denne studien tar for seg det arbeidet som utføres i norske skoler for å regulere og forebygge utagerende atferd. En måte å gjøre dette på er å ta i bruk det skoleomfattende programmet PALS, «positiv atferd, støttende ... -
Paradoxes of Conversion: Everyday Lives of Tibetan Buddhist Child Monks in Ladakh
(Master thesis, 2013)Converting to modernity does not only imply changing what one does and how, rather it involves changes in one's relationship with existence as a whole. Every culture is founded upon metaphysical presuppositions which ... -
Parent-practitioner Collaboration in Norwegian Day-care Institutions: Perspectives from parents with and without children "with special needs"
(Master thesis, 2012)Through qualitative analysis with basis in a theoretical framework constructed by perspectives from sociology of childhood and Foucault’s understanding of discursive power relations, this thesis contributes to in depth ... -
Parental participation in Kenyan kindergarten - A qualitative study on teachers' reflections on parental participation and children's stay in the kindergarten
(Master thesis, 2018)To reiterate Toni Buchan’s own words, ‘a generation of parents has grown up in an era where there is someone (or something) available to do most things for you’ (Buchan, 2013, p. 61). This research study draws from today’s ... -
Parental self-work: governing enactments in family life
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Discourses on lifelong and lifewide learning portray everyday life as a pedagogical space where requirements for how to preferably improve oneself through learning are highly significant. Drawing upon the notion of ... -
Part II: Living Life: A Meta-Synthesis Exploring Recovery as Processual Experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Recovery, a prominent concern in mental health care worldwide, has been variously defined, requiring further clarification of the term as processual. Few studies have comprehensively addressed the nature of recovery ... -
Parterapiens historie
(Chapter, 2017) -
På eigne bein: Ein kvalitativ studie av tre ungdommar sine opplevingar av eit annleis skuleår
(Master thesis, 2010)I denne studien har eg intervjua tre ungdommar om deira opplevingar av å vere med på eit alternativt skuleår. Desse ungdommane var alle ferdige med ungdomsskulen, men valde seg bort frå vidaregåande skule av ulike årsaker. ... -
På eigne bein: Ein kvalitativ studie av tre ungdommar sine opplevingar av eit annleis skuleår
(Master thesis, 2009) -
På hvilken måte kan uteskole påvirke elevers selvoppfatning?
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven tar utgangspunkt i elever ved én ungdomsskole der uteskole er et av de viktige pedagogiske tiltakene. Oppgavens formål er å se på hvordan uteskole kan være en bidragsyter til å påvirke elevers selvoppfatning, ...