Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1736-1755 av 2501
-
Parental self-work: governing enactments in family life
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Discourses on lifelong and lifewide learning portray everyday life as a pedagogical space where requirements for how to preferably improve oneself through learning are highly significant. Drawing upon the notion of ... -
Part II: Living Life: A Meta-Synthesis Exploring Recovery as Processual Experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Recovery, a prominent concern in mental health care worldwide, has been variously defined, requiring further clarification of the term as processual. Few studies have comprehensively addressed the nature of recovery ... -
Parterapiens historie
(Chapter, 2017) -
På eigne bein: Ein kvalitativ studie av tre ungdommar sine opplevingar av eit annleis skuleår
(Master thesis, 2010)I denne studien har eg intervjua tre ungdommar om deira opplevingar av å vere med på eit alternativt skuleår. Desse ungdommane var alle ferdige med ungdomsskulen, men valde seg bort frå vidaregåande skule av ulike årsaker. ... -
På eigne bein: Ein kvalitativ studie av tre ungdommar sine opplevingar av eit annleis skuleår
(Master thesis, 2009) -
På hvilken måte kan uteskole påvirke elevers selvoppfatning?
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven tar utgangspunkt i elever ved én ungdomsskole der uteskole er et av de viktige pedagogiske tiltakene. Oppgavens formål er å se på hvordan uteskole kan være en bidragsyter til å påvirke elevers selvoppfatning, ... -
På hvilken måte påvirker ledelse prosesskvaliteten i barnehagen?
(Master thesis, 2014)Med utgangspunkt i vår interesse for ledelse i barnehagen, og et økende samfunnsmessig nasjonalt og globalt fokus på kvalitet, ønsker vi med denne forskning å synliggjøre sammenhengen mellom ledelse og prosesskvalitet. Vår ... -
På hvilken måte påvirker relasjon til leder, autonomi og tilrettelegging og policy for mestringsfravær en bedrifts langtidsfriskhet? - En kvantitativ studie av en stor teknologibedrift
(Master thesis, 2014)Arbeidslivsforskning har i lang tid hatt fokus på sykefravær og hvilke konsekvenser dette har for hver enkelt bedrift og samfunnet som helhet. I denne studien ønsket jeg å se dette fra et annet utgangspunkt og undersøke ... -
På kontoret bra, hjemme best? En kvalitativ studie om uformell læring i en tid preget av hjemmekontor.
(Master thesis, 2022)Koronapandemien har tydeliggjort betydningen av raske omstillinger fra det fysiske arbeidsstedet til hjemmekontoret. Dette innebærer at ansatte står ovenfor nye muligheter og utfordringer i deres arbeidshverdag. I denne ... -
På sporet av god leseopplæring - En kvalitativ studie av leseopplæring på 1.trinn
(Master thesis, 2015)I denne studien har søkelyset blitt rettet mot leseopplæring på 1.trinn. Begynneropplæringen i lesing har stor betydning for tilegnelsen av gode leseferdigheter, som er et nødvendig grunnlag for personlig og faglig ... -
Pedagogen i møte med barn med ulike forutsetninger i barnehagen - En kvalitativ studie om pedagogiske ledere sine refleksjoner om mangfold i barnehagen, og hvilken betydning disse kan ha for deres møte med barn med ulike forutsetninger
(Master thesis, 2018)Denne studien fokuserer på pedagogiske ledere sine refleksjoner rundt mangfold i barnehagen. Studien er et resultat av en kvalitativ undersøkelse basert på semistrukturert intervju. Utvalget i denne studien består av fire ... -
Pedagogens refleksjoner om ettåringens psykiske helse i barnehagen
(Master thesis, 2014)«Pedagogens refleksjoner om ettåringens psykiske helse i barnehagen». Dette ble tittelen på min mastergradsoppgave i førskolepedagogikk. Tema for undersøkelsen ble til på grunnlag av egne interesser og erfaringer etter ... -
Pedagogers arbeid for en god overgang mellom barnehage og skole - En kvalitativ studie om pedagogers arbeid for en tilrettelagt overgang for barn med rett til spesialpedagogisk hjelp
(Master thesis, 2017)Temaet for denne studien er overgangen fra barnehage til skole. Tall fra SSB viser at over 96% av alle barn i alderen 3 til 5 år går i barnehage (Utdanningsdirektoratet, 2017). Dette betyr at de fleste barn i Norge skal ... -
Pedagoggruppens funksjon i det tverrfaglige mandatet til BUP poliklinikk - En kvantitativ undersøkelse blant kliniske ansatte i barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker i Norge
(Master thesis, 2015)Barne- og ungdomspsykiatrien (BUP) i Norge har helt siden den spede begynnelsen på 1950- tallet hatt en tverrfaglig tilnærming til sine pasienter. Som en viktig del av det tverrfaglige teamet i BUP poliklinikk, har ... -
Pedagogisk praksis i toppidrettsfaget e-sport
(Master thesis, 2020)E-sport kan enkelt forklares som en digital versjon av tradisjonell sport; aktiviteter og konkurranser som skjer på en dataskjerm i en virtuell verden. Dette prosjektet tar utgangspunkt i valgfaget e-sport som følger ... -
Pedagogiske lederes kunnskapsledelse som praksis på avdelingen i barnehagen: Et kvalitativt og tolkende skyggestudie
(Doctoral thesis at NTNU;2016:137, Doctoral thesis, 2016)Sammendrag: Den overordnede problemstilling for denne avhandlingen er : Hva kjennetegner kunnskapsledelse som praksis i uformelt arbeid på avdelingen i barnehagen? Problemstillingen blir undersøkt gjennom resultatene ... -
Peer support workers in co-production and co-creation in public mental health and addiction services: Protocol for a scoping review
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Worldwide, there is a growing interest to employ people with lived experiences in health and social services. Particularly in mental health and addiction services, individuals with lived experience of mental health problems ... -
Peer Workers in Co-production and Co-creation in Mental Health and Substance Use Services: A Scoping Review
(Peer reviewed; Journal article, 2022)People with lived experience of mental health challenges are extensively employed as peer workers within mental health and substance use services worldwide. Research shows that peer workers benefit individuals using such ... -
Pendling og fedre i barns oppvekstmiljø
(Master thesis, 1984)