Pedagogen i møte med barn med ulike forutsetninger i barnehagen - En kvalitativ studie om pedagogiske ledere sine refleksjoner om mangfold i barnehagen, og hvilken betydning disse kan ha for deres møte med barn med ulike forutsetninger
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2571214Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien fokuserer på pedagogiske ledere sine refleksjoner rundt mangfold i barnehagen. Studien er et resultat av en kvalitativ undersøkelse basert på semistrukturert intervju. Utvalget i denne studien består av fire pedagogiske ledere fra fire ulike barnehager i Norge. Studiens tittel er: «Pedagogen i møte med barn med ulike forutsetninger, i barnehagen».
Formålet med studien er å få et innblikk i pedagogiske ledere sine refleksjoner rundt begrepet mangfold. I denne studien er mangfoldet basert på barn med ulike forutsetninger og behov, dette er med utgangspunkt i deltakernes refleksjoner. Deltakernes refleksjoner innenfor dette området sentreres rundt ulike forståelser og tilnærminger til mangfold. Sentrale begrep i studien er relasjoner, anerkjennelse, respekt, holdninger og bevissthet. Disse viste seg å være sentrale gjennom deltakernes refleksjoner. Disse begrepene er sentrale i analyse- og drøftingskapitlet, samtidig som begrepene også er en viktig del av teorikapitlet. Disse begrepene danner også grunnlaget for den teoretiske forståelsen i denne studien.