Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1667-1686 av 2590
-
“Move over, I will find Jerusalem”: Artifacts in game design in classrooms
(Journal article; Peer reviewed, 2018)When game design is conducted in classrooms as a learning activity, the students usually have digital, as well as traditional, artifacts available. This article looks at how students organize the use of different artifacts ... -
Moving from secrecy to transparency: Turning grade appeals into learning experiences
(Journal article, 2020)Assessment lies at the heart of the student experience, and grades should be assigned fairly and reliably to the extent possible. Even though nobody would object to this goal, assessment and grading are never a straightforward ... -
Muligheter og begrensninger: Samarbeid mellom barnehage og barnevern når barnehageplass er tiltak under barnevernet
(Master thesis, 2011)De siste årene har det vært økende oppmerksomhet omkring temaet omsorgssvikt i samfunnsdebatten, samtidig som antallet barn som mottar hjelp fra barnevernet har økt for hvert år de siste ti årene. 70 % av barneverntiltakene ... -
Muntlige korrektive tilbakemeldinger i andrespråksundervisning - Praksis i undervisning i norsk som andrespråk
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven belyser læreres praksis med hensyn til bruk av muntlige korrektive tilbakemeldinger i andrespråksundervisningen. Målet er å undersøke om det finnes mønster i bruk av tilbakemeldinger, og om lærere ... -
Museum as a place for children. Children's perspectives on a prehistoric exhibition
(Master thesis, 2015)This master thesis is result of the fieldwork done in one of the Norwegian museums and in four Norwegian primary schools. The main informants of the study were third grade children who visited a prehistoric exhibition. The ... -
Museum, demente og læring. Ei kvalitativ studie om museet som læringsstad i møtet mellom personar med demens, pårørande og pedagogar
(Master thesis, 2021)Denne oppgåva handlar om museumstilbod til demente. Framvoksteren av slike tilbod etter siste tusenårs-skiftet er i tråd med auka vektlegging av museet si samfunnsrolle og dei internasjonale museumsetiske retningslinene. ... -
Musikk i skolen
(Bachelor thesis, 2019) -
«Musikk lar meg føle følelser som jeg ikke klarer å uttrykke med ord engang»: En kvalitativ studie av tre studenters opplevelser med musikk i lys av livskvalitet
(Master thesis, 2022)I denne kvalitative undersøkelsen har jeg studert tre studenters opplevelser med musikk i relasjon til livskvalitet. Problemstillingen var «hvordan oppleves musikk å ha betydning for livskvalitet blant studenter, og hvordan ... -
Musikk som arbeidsmetode for utvikling av barns sosiale kompetanse: En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2013) -
Muslimske jenter og svømmeundervisning i skolen
(Master thesis, 2010) -
'My hands are ouchie' - Outdoor experiences of children in an international kindergarten in Norway
(Master thesis, 2018)The focus of this study is to explore the outdoor experiences of children in the context of a kindergarten in Norway. It investigates the outdoor play, adaptation processes to diverse weather conditions and children’s ... -
Mænd i børnehaven – gør de egentlig nogen forskel?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Det er en udbredt opfattelse, at mænd er en ekstraordinær pædagogisk ressource i børnehaverne, og at man derfor bør fremme en større andel af mandligt ansatte i børnehaverne. Vi skal undersøge og problematisere denne præmis ... -
Møtets etikk og estetikk - betraktninger om et alternativt lærerideal
(Doctoral thesis, 2002)Foreliggende avhandling er et resultat av ulike påvirkningsimpulser. Dels er det et sluttpunkt for to utviklingsprosjekt i tilknytning til lærerutdanninga. Disse vil bli presentert i kapittel 2. Imidlertid er bakgrunnen ... -
A Narrative Case Study of How Individuals Construct Meaning Concerning Their Situation Through Their Meetings with Work Counsellors
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Unemployed individuals with health problems may need extensive work counselling to return to work. Narrative meaning-making processes provide possibilities for healing and change; however, we do not know enough about how ... -
Nasjonale læreplanreformer som styringsverktøy i skolen: En kvalitativ studie av lokalt læreplanarbeid etter iverksetting av Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06)
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:315, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag Målet for denne avhandlingen har vært å undersøke læreres lokale læreplanarbeid og hvilken betydningen dette har for pedagogisk planlegging og praksis. Skolebasert læreplanarbeid fikk ny aktualitet i Norge ... -
Naturen som samarbeidspartner i et rådgivningsperspektiv - En kvalitativ studie som undersøker hvordan rådgivere opplever og erfarer møtet med rådsøkere ute i naturen
(Master thesis, 2018)Tradisjonell rådgivning og terapitilnærming foregår som regel i et lukket rom, som betegnes som den profesjonelles arena. Mennesker, både unge og voksne, som av ulike årsaker har behov for å oppsøke en rådgiver, veileder, ... -
NAV-veilederens profesjonelle kompetanse - En Q-metodologisk studie av hvordan veiledere i NAV opplever sin egen kompetanse
(Master thesis, 2014)Formålet med denne masterstudien har vært å belyse hvordan NAV-veiledere opplever sin egen kompetanse. Kompetansebegrepet består av kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter, holdninger, evner og egenskaper som til sammen ...