Museum, demente og læring. Ei kvalitativ studie om museet som læringsstad i møtet mellom personar med demens, pårørande og pedagogar
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784798Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgåva handlar om museumstilbod til demente. Framvoksteren av slike tilbod etter siste tusenårs-skiftet er i tråd med auka vektlegging av museet si samfunnsrolle og dei internasjonale museumsetiske retningslinene. Med bakgrunn i nokre utvalde museum og deira erfaringar, har eg forsøkt å sjå om ein modell for læring for vaksne kan vere med å kaste lys over følgjande problemstilling:
Kva læring kan skje på musea når demente, pårørande og museet sine pedagogar møtest til formidlingstiltak med bakgrunn i museet sine samlingar?
Eg har brukt kunnskap og røynslene frå musea MoMA i New York, Tunbridge Wells & Gallery i England og fleire nordiske museum (samarbeidsprosjekt) som grunnlag for analysen.
Slike tre ulike grupper betyr også eit samansett læringsbilete. Analysen viste læring i alle gruppene, men på ulik måte og føresetnader. Knud Illeris sin modell for vaksnes læring, som eg la til grunn for analysen, viste seg vere eit godt hjelpemiddel til å forstå den læringa vi ser i museumstilboda til demente. Ved bruk av modellen, synest det vere klart at både demente og pårørande har drivkraft til prosessen med å tileigne seg innhald. Innhaldet handlar i mindre grad om kunnskap og ferdigheiter, men meir om tilstandar som ein kan samle under omgrepet velvere. Demente og pårørande var for pedagogane ei ny målgruppe, som føreset kunnskap som dei fekk gjennom samarbeid med eksterne helsefaglege miljø. Kunnskapen, ferdigheitane og forståinga dei fekk i det læringsmessige samspelet med målgruppa, førte til ei kompetanseutvikling med nye perspektiv på deira eiga rolle, metodebruk og praksis, av betyding for vidare utvikling av museet si rolle.
Ein modell som kan vere til hjelp for å forstå og planlegge læring i høve til demente, kan også med fordel prøvast ut i høve til andre målgrupper. Det kan bidra til å styrke museet si rolle som folkeopplysar, møtestad, dialoginstitusjon og slik vere med å gjere samfunnet betre i stand til å møte nye utfordringar, og fremje velvere og betre helse. This master’s thesis is about museum services for the people with dementia. Such activites that came after the turn of the last millennium are in line with increased emphasis on the museum's role in society and the international museum ethics guidelines. Based on some selected museums and their experiences, I have tried to see if a model for learning for adults can shed light on the following issue:
What learning can take place at the museums when people with dementia, relatives and the museum's educators meet for learning initiatives based on the museum's collections?
I have used the knowledge and experiences from the museums MoMA in New York, Tunbridge Wells & Gallery in England and several Nordic museums (collaborative project) as a basis for the analysis.
Such three different groups also mean a complex learning picture. The analysis showed learning in all groups, but in different ways and prerequisites. Knud Illeris' model for adult learning, which I used as a basis for the analysis, proved to be a good tool for understanding the learning we see in the museum initiatives for people with dementia. Using the model, it seemed clear that both people with dementia and relatives have a driving force in the process of acquiring content. The content was less about knowledge and skills, but more about conditions that can be gathered under the concept of well-being. For the educators, people with dementia and relatives were a new target group, which presupposes knowledge they gained through collaboration with external health professional environments. The knowledge, skills and understanding they gained in the learning interaction with the target group, led to a competence development with new perspectives on their own role, method use and practice, of importance for further development of the museum role.
A model that can be helpful in understanding and planning learning in relation to dementia, can also be tried out and used in relation to other target groups. It will help to strengthen the museum's role as a public informant, meeting place, dialogue institution and thus contribute to making society better able to meet new challenges and promote well-being and better health.