Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 1647-1666 av 2549
-
Muntlige korrektive tilbakemeldinger i andrespråksundervisning - Praksis i undervisning i norsk som andrespråk
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven belyser læreres praksis med hensyn til bruk av muntlige korrektive tilbakemeldinger i andrespråksundervisningen. Målet er å undersøke om det finnes mønster i bruk av tilbakemeldinger, og om lærere ... -
Museum as a place for children. Children's perspectives on a prehistoric exhibition
(Master thesis, 2015)This master thesis is result of the fieldwork done in one of the Norwegian museums and in four Norwegian primary schools. The main informants of the study were third grade children who visited a prehistoric exhibition. The ... -
Museum, demente og læring. Ei kvalitativ studie om museet som læringsstad i møtet mellom personar med demens, pårørande og pedagogar
(Master thesis, 2021)Denne oppgåva handlar om museumstilbod til demente. Framvoksteren av slike tilbod etter siste tusenårs-skiftet er i tråd med auka vektlegging av museet si samfunnsrolle og dei internasjonale museumsetiske retningslinene. ... -
Musikk i skolen
(Bachelor thesis, 2019) -
«Musikk lar meg føle følelser som jeg ikke klarer å uttrykke med ord engang»: En kvalitativ studie av tre studenters opplevelser med musikk i lys av livskvalitet
(Master thesis, 2022)I denne kvalitative undersøkelsen har jeg studert tre studenters opplevelser med musikk i relasjon til livskvalitet. Problemstillingen var «hvordan oppleves musikk å ha betydning for livskvalitet blant studenter, og hvordan ... -
Musikk som arbeidsmetode for utvikling av barns sosiale kompetanse: En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2013) -
Muslimske jenter og svømmeundervisning i skolen
(Master thesis, 2010) -
'My hands are ouchie' - Outdoor experiences of children in an international kindergarten in Norway
(Master thesis, 2018)The focus of this study is to explore the outdoor experiences of children in the context of a kindergarten in Norway. It investigates the outdoor play, adaptation processes to diverse weather conditions and children’s ... -
Mænd i børnehaven – gør de egentlig nogen forskel?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Det er en udbredt opfattelse, at mænd er en ekstraordinær pædagogisk ressource i børnehaverne, og at man derfor bør fremme en større andel af mandligt ansatte i børnehaverne. Vi skal undersøge og problematisere denne præmis ... -
Møtets etikk og estetikk - betraktninger om et alternativt lærerideal
(Doctoral thesis, 2002)Foreliggende avhandling er et resultat av ulike påvirkningsimpulser. Dels er det et sluttpunkt for to utviklingsprosjekt i tilknytning til lærerutdanninga. Disse vil bli presentert i kapittel 2. Imidlertid er bakgrunnen ... -
A Narrative Case Study of How Individuals Construct Meaning Concerning Their Situation Through Their Meetings with Work Counsellors
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Unemployed individuals with health problems may need extensive work counselling to return to work. Narrative meaning-making processes provide possibilities for healing and change; however, we do not know enough about how ... -
Nasjonale læreplanreformer som styringsverktøy i skolen: En kvalitativ studie av lokalt læreplanarbeid etter iverksetting av Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06)
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:315, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag Målet for denne avhandlingen har vært å undersøke læreres lokale læreplanarbeid og hvilken betydningen dette har for pedagogisk planlegging og praksis. Skolebasert læreplanarbeid fikk ny aktualitet i Norge ... -
Naturen som samarbeidspartner i et rådgivningsperspektiv - En kvalitativ studie som undersøker hvordan rådgivere opplever og erfarer møtet med rådsøkere ute i naturen
(Master thesis, 2018)Tradisjonell rådgivning og terapitilnærming foregår som regel i et lukket rom, som betegnes som den profesjonelles arena. Mennesker, både unge og voksne, som av ulike årsaker har behov for å oppsøke en rådgiver, veileder, ... -
NAV-veilederens profesjonelle kompetanse - En Q-metodologisk studie av hvordan veiledere i NAV opplever sin egen kompetanse
(Master thesis, 2014)Formålet med denne masterstudien har vært å belyse hvordan NAV-veiledere opplever sin egen kompetanse. Kompetansebegrepet består av kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter, holdninger, evner og egenskaper som til sammen ... -
Navigating Grades and Learning in the Swedish Upper Secondary School Where Neoliberal Values Prevail
(Chapter, 2020)This chapter examines the practices through which a cohort of Swedish upper-secondary pupils manage their learning processes to avoid the possibility of their teachers doubting their study abilities. It explains how, ... -
"Nå - mulighetenes øyeblikk" - En kvalitativ studie av hvordan rådgiver opplever oppmerksomt nærvær i møte med klienten
(Master thesis, 2014)Temaet for denne studien er rådgivers opplevelse av oppmerksomt nærvær i møte med klienten. For å undersøke dette temaet har jeg gjennomført kvalitative intervjuer av tre informanter. Den metodiske tilnærmingen er ... -
Nå leser jeg med fingrene
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven har søkelyset vært rettet mot hvordan voksne personer som blir blinde opplever å lære seg å lese punktskrift. Formålet med denne oppgaven har vært å få innsikt i opplevelse og erfaring som de har gjort ...