Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 2481-2500 of 2531
-
Young People’s Marginal Livelihoods and Social Transitions in Urban Brazil: Tale of Four Lives
(Chapter, 2017)In this chapter, the contextualized narratives of four boys coming of age in a street environment in urban Brazil will be analyzed, and the socio-spatial dynamics shaping their livelihood paths from vending on the city ... -
Young People’s Narratives of Media and Identity: Mediagraphy as Identity Work in Upper Secondary School
(Journal article; Peer reviewed, 2015)The article explores how upper secondary students use the learning activity mediagraphy to reflect on their identity and on media as constraining and enabling factors in their social practice. In mediagraphy, the students ... -
Young People’s Perceptions on Citizenship: The Case of Ukraine
(Master thesis, 2020)Since the Ancient times, the concept of citizenship has been developed and played an important role in the lives of people. Under social movements, the contemporary interpretations and conceptualisations of citizenship has ... -
Young Refugee Children in Norway: A Critical Study on how the Right of Expression is addressed in ECEC
(Master thesis, 2012)The current study is a master thesis in Early Childhood Education and Care at NTNU’s Department of Education in Norway. This thesis has been written during the spring of 2012. In this master thesis I investigated how early ... -
Young voices in Europe - Youth imagining belonging and citizenship
(Master thesis, 2018)This qualitative study investigated young Europeans’ negotiations of belonging, their perceptions of Europe and the relationship of these perceptions with democratic participation. The study, as part of the Why Europe ... -
Youths, Pandemic and Time: Insights from youths' narratives of their pandemic experiences into the interplay between time and subjective experiences
(Master thesis, 2022)The current generation of youths certainly had a different youthhood in comparison to the previous generations of youths. After all, they had to experience a pandemic during their youth. These are bold statements to make, ... -
Yrkesfaglærerens profesjonelle utvikling det første året i yrket: En kvalitativ studie av fem yrkesfaglærere innen utdanningsprogrammet helse- og oppvekstfag
(Master thesis, 2013)I denne masteravhandlingen er det yrkesfaglærerens opplevelse av profesjonell utvikling som er i fokus. Problemstillingen er: Hvordan opplever yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet helse- og oppvekstfag profesjonell utvikling ... -
Yrkesfagutdanning for elever som står i fare for å slutte - en studie av et alternativt opplæringsprosjekt
(Peer reviewed; Journal article, 2016)I dagens frafallsdiskurs beskrives risikoen, både den samfunnsøkonomiske og den individuelle, ved at mange elever ikke fullfører videregående skole. Det har de siste åra dukket opp mange initiativ for å redusere frafallet. ... -
ZAUM, – en punktering for menneskets verdighet: En etisk fordring hinsides enhver fornuft? Om språk og subjektdannelse i lys av Julia Kristevas perspektiver
(Doctoral thesis at NTNU;2015:313, Doctoral thesis, 2015)Avhandlingen er et teoretisk prosjekt som undersøker Julia Kristevas (1941-) språkteoretiske perspektiver. Hennes begrep om det semiotiske fokuseres og er avgjørende i fremstillingen av språk som en prosess; the signifying ... -
Å balansere nærhet og avstand i relasjonen : en kvalitativ intervjustudie av veilederes opplevelse av å bygge tillitsrelasjoner og fremme den profesjonelle utviklingen i møte med kadetter
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få innsikt i hvordan lagsveiledere ved Luftkrigsskolen (LKSK) opplever å være i relasjon med kadetter. Avhandlingen er bygget på følgende problemstilling: ” Hvordan opplever ... -
Å bli familieterapeut: En kvalitativ studie av videoveiledning i familieterapiutdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Studenter som utdanner seg til familieterapeuter, skal tilegne seg kunnskap om aktuelle teorier og metodiske tilnærminger. De skal tilegne seg ferdigheter og utvikle et reflektert forhold til egne verdier og holdninger og ... -
Å bli tatt vare på og å ta vare på seg selv som hjelper
(Master thesis, 2021)De senere årene har det i norsk folkehelsearbeid vært et økt fokus på psykisk helse, livskvalitet og subjektiv trivsel. Hensikten med denne masteroppgaven har vært å utforske problemstillingen; «Hvordan opplever hjelpere ... -
Å bruke institusjonell etnografi til å utforske hvordan en helsetjenestereform møter praksis
(Chapter, 2023)Originally developed by the Canadian sociologist Dorothy E. Smith, institutional ethnography is an approach to research that aims to explore and challenge power relations in society. In Norway and the other Nordic countries, ... -
Å danse med motstanden – en fenomenologisk studie av rådgiveres opplevelser med å møte konflikt ved å bruke kreative og helhetlige tilnærminger
(Master thesis, 2021)Menneskers ulikhet gir grunnlag for konflikt. Konflikt vil slik sett være uunngåelig, i en sammenflettet verden. Sosiale medier gjør mennesker mer sammenflettet enn noen gang, men mange advarer om en stadig økende polarisering. ... -
Å gå med hjertet først i jobben
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har undersøkt hvordan studenter opplever studieveiledning i høyere utdanning og hvordan de opplever at studieveiledningen har hatt en påvirkning på deres psykiske helse. Med tanke på en økende statistikk ... -
Å ha et barn med utviklingshemming i det norske skolesystemet - En kvalitativ studie av tre mødres opplevelser i møte med en spesialgruppe
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne oppgaven er å belyse foresatte til barn med utviklingshemming sine opplevelser i møte med det norske skolesystemet. Det er hevdet at temaet «barn med utviklingshemming i skolen» er et felt med lite ... -
Å jobbe med mennesker utenfor utdanning og arbeid i grupper - En kvalitativ studie av karriereveilederes erfaringer
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven undersøker hvordan karriereveileder opplever å jobbe med mennesker utenfor utdanning og arbeid i gruppetilbud. Problemstillingen for oppgaven er «Hva opplever karriereveiledere som viktig i møte med mennesker ...