Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1899-1918 of 2546
-
Relasjonen mellom lærer og elev: En kvantitativ studie av grunnskoleelevers opplevelse av læreren som sosialt støttende, og hvilken betydning dette har for mestringsforventning, indre motivasjon og hjelpesøkende atferd i skolen
(Master thesis, 2014)Fokuset i denne masteroppgaven er på elevenes opplevelse av forholdet til læreren i matematikkfaget på 5. til 10. trinn i grunnskolen. Formålet med masteroppgaven er å undersøke relasjoner mellom elevenes opplevelse av ... -
Relasjonen trumfer alt... - En kvalitativ intervjustudie av tre lærere sine erfaringer og tanker om sin egen rolle i å fremme god psykisk helse hos de yngste barna i skolen
(Master thesis, 2018)Tema for denne masteroppgaven er lærere på småskoletrinnet sine erfaringer med å bidra til å fremme god psykisk helse hos elevene, og hvordan lærere ser på sin egen rolle i forebygging og tilrettelegging av dette arbeidet ... -
Relasjoners påvirkning på mestring - En Q-metodologisk studie av hvordan lærere i grunnskolen erfarer at relasjonen til rektor påvirker deres mestring på arbeidsplassen
(Master thesis, 2017)Denne mastergradsoppgaven handler om lærere i grunnskolen og deres erfaring med hvordan relasjonen til leder innvirker på deres subjektive opplevelse av mestring i egen arbeidshverdag. Problemstillingen i oppgaven er som ... -
Relasjonsbiten er superviktig - En kvalitativ studie av hvordan hjelpere opplever å møte jenter i alderen 13 -16 år
(Master thesis, 2021)Hjelpere fra ulike fagfelt i Trondheim har en opplevelse av at antall jenter i alderen 13-16 år med utfordringer knyttet til rus og kriminalitet øker. Jentenes uttrykk oppleves i tillegg å være mer alvorlig nå enn tidligere. ... -
Relasjonsbygging i fosterhjem
(Master thesis, 2013)I norsk barnevernlovgivning vektlegges det at barn skal oppleve en god og stabil voksenkontakt og omsorg preget av kontinuitet når det skal iverksettes særlige tiltak utenfor hjemmet (Barnevernloven, 1992, § 4-1). Et barn ... -
Relasjonskompetanse som verktøy for emosjonell utvikling
(Bachelor thesis, 2019) -
Relasjonsledelse fra et mentorperspektiv - Hvordan bidrar Mentoringprogrammet til å utvikle ledelse ved OsloMet-storbyuniversitetet
(Master thesis, 2019)Utgangspunktet for denne mastergradoppgaven er relasjonsledelse i form av mentoring i Mentoringprogrammet på OsloMet % storbyuniversitetet. Mentoringprogrammet er et program for nye ledere hvor målet er gode lederskifter ... -
Relasjonsledelse i et medarbeiderperspektiv: En Q-metodologisk studie av medarbeideres subjektive opplevelse av møtet med leder
(Master thesis, 2013)The focus of this thesis is the role of relational leadership in workplace management. The objective of the thesis is to study how staff members experience the relationship with their line manager. The research material ... -
Relasjonsparadokset - En kvalitativ studie om karriereveilederes opplevelse av sin rolle i møte med unge arbeidsledige
(Master thesis, 2022)Unge som står utenfor arbeidslivet opplever økt risiko for marginalisering og sosial ekskludering, og har sammenlignet med jevnaldrende i utdanning eller arbeid høyere risiko for blant annet psykiske lidelser, dårligere ... -
Relation building in break out groups
(Chapter, 2021) -
Relational recovery in co-occurring conditions: a qualitative study of first-person experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Purpose: The purpose of this study was to explore and describe first-person experiences of relational recovery in co-occurring mental health and substance use conditions. Design/methodology/approach: Within a phenomenological ... -
Relational rights and interdependent wellbeing: Exploring the experiences of an ethnic minority girl with the Norwegian Child Welfare service
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this article, we draw on a case study where the Norwegian Child Welfare services placed an ethnic minority girl, Amara, into foster care. Her sensemaking around being moved into foster care is used as entry point to ... -
Relational welfare: a socially just response to co-creating health and wellbeing for all
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Aims: Contemporary approaches to pursuing public value and the vision of health and wellbeing for all have evolved notably in the past few decades, with distinct approaches termed ‘co-creation’ and ‘health promotion’ ... -
Relativ alderseffekt blant norske elever på 5. og 8. trinn
(Master thesis, 2014)Tidligere forskning har vist at barn født i slutten av det akademiske skoleåret har i gjennomsnitt lavere akademiske prestasjoner enn barn født i starten av skoleåret. Denne relative alderseffekten har vært vist uavhengig ... -
Relative alderseffekter i ungdomsskolen og videregående skole: En kvantitativ tverrsnittstudie om psykiske plagers medierende effekt på skoleprestasjoner
(Master thesis, 2019)Bakgrunn Denne studien tar for seg temaene relative alderseffekter, skoleprestasjoner og psykisk helse. Et stort engasjement rundt psykisk helse under hele masterløpet, samt en bacheloroppgave skrevet av undertegnede i ... -
Researching Systemic Therapy History: In Search of a Definition
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This article reviews literature describing systemic therapy and it’s basic elements. Today, many different models appear under the same umbrella term, “systemic therapy,” sharing little more than a few features. However, ... -
Resiliens blant barn med synsvansker i Tanzania
(Master thesis, 2018)Denne studien handler om barn med synsvansker i Tanzania og sentrale faktorer i deres hverdag. Formålet har vært å finne ut av hvilke utfordringer barna møter, og hvilke faktorer som virker beskyttende for at barnet skal ... -
Responsibility at a distance: parents’ accounts of their children’s unaccompanied travelling
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Young children’s movement in public places outside adult supervision tends to be regarded as problematic and may be met with scepticism. This study builds on interviews with parents in Norway whose children (age 5–11) have ... -
"Ressursgruppa er det eneste stedet hvor jeg har fått noe som helst hjelp" : En kvalitativ studie om studenters opplevelse av å få hjelp og støtte til å finne motivasjon i studiehverdagen gjennom en ressursgruppe.
(Master thesis, 2011)Fokuset for denne oppgaven er en ressursgruppe for studenter med ADHD og lignende utfordringer ved et universitet i Norge. Denne oppgaven vil gi et innblikk i hvordan tre medlemmer av denne gruppen opplever at gruppen ...