• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Relasjonsledelse fra et mentorperspektiv - Hvordan bidrar Mentoringprogrammet til å utvikle ledelse ved OsloMet-storbyuniversitetet

Taucher, Solveig Christina
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Solveig Christina Taucher.pdf (580.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2612531
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1877]
Abstract
Utgangspunktet for denne mastergradoppgaven er relasjonsledelse i form av mentoring i Mentoringprogrammet på OsloMet % storbyuniversitetet. Mentoringprogrammet er et program for nye ledere hvor målet er gode lederskifter og å støtte nye ledere med å forstå og fylle sin lederrolle i sin kontekst. Det at programmet er virksomhetsinternt, betyr at tilbudet er kontekstnært, bidrar til å bygge nettverk på tvers, og fremmer forståelse og videre utvikling av OsloMet som organisasjon. Programmet er innrettet som tilbud det er enkelt for ledere å bli med på, både som mentor og adept.

Hensikten for undersøkelsen var å studere mentors perspektiv på hva som gjør at man kan oppnå god dialog i relasjonen mentor-adept og hva utbyttet av dette og programmet er for deltakerne og organisasjonen som helhet. Undersøkelsen er en kvalitativ undersøkelse med samfunnsvitenskapelig metode foretatt blant 6 mentorer i Mentoringprogrammet, gjennom intervjuer og observasjon ved deltakelse på deres samlinger i regi av lederutviklingsprogrammet. Problemstillingen fokuserte på hvordan Mentoringprogrammet kan bidra til å utvikle ledelse ved OsloMet og den ble belyst gjennom forskningsspørsmål vinklet mot hvordan mentor og adept kan få i gang den gode og konstruktive dialogen i sin relasjon og hva mentor og adept lærer gjennom programmet som er nyttig i lederrollen og nyttig for OsloMet.

Resultatene fokuserer seg på mentors perspektiv på rammene i programmet, nytten av samlingene og utbyttet for adept, mentor og hele organisasjonen. I tillegg har det vært fokus på dialogferdigheter, tillit i relasjonen, menneskeinteresse og prestasjonshjelp. Disse faktorene har blitt drøftet sammen med resultatet fra intervjuene. Kort oppsummert kom man frem at et positivt menneskesyn og genuin menneskeinteresse er grunnleggende for å få til god dialog og for å opparbeide tillit i relasjonen. God dialog bygger relasjonen og relasjonskompetanse er viktig når man skal inn i dialogen med adepten for å få til en lærende allianse hvor man skal gjøre hverandre gode. Alle parter drar nytte av Mentoringprogrammet % fra mentors perspektiv.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit