Relativ alderseffekt blant norske elever på 5. og 8. trinn
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/280244Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tidligere forskning har vist at barn født i slutten av det akademiske skoleåret har i gjennomsnitt lavere akademiske prestasjoner enn barn født i starten av skoleåret. Denne relative alderseffekten har vært vist uavhengig av skolesystem og klassetrinn. Forskning har også vist at de yngste elevene ikke bare blir forulempet akademisk, men også med større sannsynlighet blir henvist til diagnostisering for lærevansker og sosio-emosjonelle vansker. I denne studien har en relativ alderseffekt for norske elever i 5. og 8. trinn i de nasjonale prøvene i lesing, regning og engelsk fra 2009 og 2012 vært dokumentert. Gjennomsnittsforskjellen mellom elever født i første kvartal av året og fjerde kvartal er statistisk signifikant, med en effektstørrelse på d = 0,18-0,28. For elever født i 1999 økte forskjellen mellom elever i første og fjerde kvartal fra 5. til 8. trinn, mens det ble mindre forskjeller mellom elever i første og andre kvartal av året. Det er størst forskjell mellom elevene i lesing, og minst forskjell mellom elevene i regning. De alderseffektene observert i denne studien støtter modningshypotesen, og antyder at de relative aldersforskjellene observert i denne studien blant annet skyldes forskjeller i elevenes kognitive modningsnivå. Det har ikke vært mulig å bekrefte om denne alderseffekten skyldes relativ aldersforskjell eller alder ved testdato. Ytterligere forskning behøves for å få mer innsikt i hva og hvordan relativ alder påvirker elevenes prestasjoner.