Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1677-1696 of 2590
-
Muslimske jenter og svømmeundervisning i skolen
(Master thesis, 2010) -
'My hands are ouchie' - Outdoor experiences of children in an international kindergarten in Norway
(Master thesis, 2018)The focus of this study is to explore the outdoor experiences of children in the context of a kindergarten in Norway. It investigates the outdoor play, adaptation processes to diverse weather conditions and children’s ... -
Mænd i børnehaven – gør de egentlig nogen forskel?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Det er en udbredt opfattelse, at mænd er en ekstraordinær pædagogisk ressource i børnehaverne, og at man derfor bør fremme en større andel af mandligt ansatte i børnehaverne. Vi skal undersøge og problematisere denne præmis ... -
Møtets etikk og estetikk - betraktninger om et alternativt lærerideal
(Doctoral thesis, 2002)Foreliggende avhandling er et resultat av ulike påvirkningsimpulser. Dels er det et sluttpunkt for to utviklingsprosjekt i tilknytning til lærerutdanninga. Disse vil bli presentert i kapittel 2. Imidlertid er bakgrunnen ... -
A Narrative Case Study of How Individuals Construct Meaning Concerning Their Situation Through Their Meetings with Work Counsellors
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Unemployed individuals with health problems may need extensive work counselling to return to work. Narrative meaning-making processes provide possibilities for healing and change; however, we do not know enough about how ... -
Nasjonale læreplanreformer som styringsverktøy i skolen: En kvalitativ studie av lokalt læreplanarbeid etter iverksetting av Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06)
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:315, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag Målet for denne avhandlingen har vært å undersøke læreres lokale læreplanarbeid og hvilken betydningen dette har for pedagogisk planlegging og praksis. Skolebasert læreplanarbeid fikk ny aktualitet i Norge ... -
Naturen som samarbeidspartner i et rådgivningsperspektiv - En kvalitativ studie som undersøker hvordan rådgivere opplever og erfarer møtet med rådsøkere ute i naturen
(Master thesis, 2018)Tradisjonell rådgivning og terapitilnærming foregår som regel i et lukket rom, som betegnes som den profesjonelles arena. Mennesker, både unge og voksne, som av ulike årsaker har behov for å oppsøke en rådgiver, veileder, ... -
NAV-veilederens profesjonelle kompetanse - En Q-metodologisk studie av hvordan veiledere i NAV opplever sin egen kompetanse
(Master thesis, 2014)Formålet med denne masterstudien har vært å belyse hvordan NAV-veiledere opplever sin egen kompetanse. Kompetansebegrepet består av kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter, holdninger, evner og egenskaper som til sammen ... -
Navigating Grades and Learning in the Swedish Upper Secondary School Where Neoliberal Values Prevail
(Chapter, 2020)This chapter examines the practices through which a cohort of Swedish upper-secondary pupils manage their learning processes to avoid the possibility of their teachers doubting their study abilities. It explains how, ... -
"Nå - mulighetenes øyeblikk" - En kvalitativ studie av hvordan rådgiver opplever oppmerksomt nærvær i møte med klienten
(Master thesis, 2014)Temaet for denne studien er rådgivers opplevelse av oppmerksomt nærvær i møte med klienten. For å undersøke dette temaet har jeg gjennomført kvalitative intervjuer av tre informanter. Den metodiske tilnærmingen er ... -
Nå leser jeg med fingrene
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven har søkelyset vært rettet mot hvordan voksne personer som blir blinde opplever å lære seg å lese punktskrift. Formålet med denne oppgaven har vært å få innsikt i opplevelse og erfaring som de har gjort ... -
Når et plaster ikke hjelper
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven i spesialpedagogikk har fått tittelen Når et plaster ikke hjelper. Hensikten med studien er å frembringe kunnskap om psykisk helse hos elever i ungdomsskolen. Oppgaven vil belyse hvordan man kan forebygge ... -
Når folkehøgskolen setter rammer - En kvalitativ studie av folkehøgskoleelevers opplevelse av skoleslaget
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studiens formål er å undersøke hva tidligere folkehøgskoleelevers oppfatning av folkehøgskolen og dens verdi er. Jeg bruker en kvalitativ metodisk tilnærming til å ta for meg følgende problemstilling ... -
Når jeg endelig får bestemme selv, så blir jeg glad!
(Master thesis, 2021)I norsk skole har det i liten grad vært praktisert en autonomistøttende undervisningspraksis (Bru, Munthe & Thuen, 2010; Wendelborg & Bruland, 2018). Dette til tross for at nyere forskning viser at elever responderer ... -
''Når kapasiteten ikke står i stil med engasjementet'' - En kvalitativ studie om utbrenthet i frivillige organisasjoner
(Master thesis, 2018)Utbrenthet i arbeidslivet er et fenomen som har fått mer og mer fokus i løpet av de siste ti-årene, men det er begrenset med forskning om temaet som er knyttet til frivillig arbeid. I denne studien har jeg undersøkt ... -
Når minoritet møter majoritet - Ei kvalitativ undersøkelse av kva som skjer i møtet mellom minoritet og majoritet, med utgangspunkt i ikkje-vestlege foreldre si oppleving av barnehagen
(Master thesis, 2017)Tittelen for oppgåva er «når minoritet møter majoritet», og tek utgangspunkt i foreldre med ikkjevestleg bakgrunn og deira opplevingar. Då fokuset ligg på kva foreldra opplever når dei kjem til den norske barnehagen. ...