Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1607-1626 of 2593
-
"Mens leken er god" - En kvalitativ studie av læreres erfaringer med uteskole som alternativ læringsarena i møte med elever med atferdsproblemer i grunnskolen.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer lærere har med bruk av uteskole som alternativ læringsarena, rettet mot en spesifikk elevgruppe. Problemstillingen for studien har vært: «Hvilke ... -
Mental Health Struggles among Norwegian International Adoptees
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores mental health struggles experienced by international adoptees. A series of 26 qualitative retrospective interviews with international adoptees in Norway, aged 21–34 at the time of interview, shows how ... -
Mental omstilling for konkurransedyktige organisasjoner: En fenomenologisk studie av hvordan ledere kan åpne seg for mental omstilling, hvordan coaching kan fremme slik omstilling, og hvordan ledere kan videreføre ny oppfatning til organisasjonen som helhet
(Master thesis, 2012)This study’s research issue aims to gain insight into what it is that can make leaders open to mental restructuring, in terms of gaining a new conception of one self and the organization, and gaining a feeling that something ... -
«Mer enn meg selv»: En kvalitativ studie av motivasjon i en frivillig ungdomsorganisasjon
(Master thesis, 2012)Motivasjon er sentralt i rekruttering av frivillige ledere og avgjørende for vedvarende frivillig engasjement. Denne studien har studert hvilke motivasjonsfaktorer som gjør seg gjeldende i en frivillig kristen ungdomsorganisasjon ... -
Mestring i Ungdomsbedrift: risiko, virkelighetsnærhet og selvregulering
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker hvordan elever ved to europeiske videregående skoler opplever mestring i forbindelse med Ungdomsbedrift (UB). Data er samlet inn fra to skoler, en i Finland og en i Latvia. Det er gjennomført ... -
Mestringsforventning og fullføring av videregående skole blant første- og andregenereasjon innvandrere
(Master thesis, 2014)Det er en utfordring for utdanningssystemet i Norge at mange elever ikke fullfører videregående skole og at innvandrere fullfører i mindre grad enn ikke-innvandrere. For å forstå bedre hva som kan gjøres i skolen for å ... -
Metodevalg for dobbeltdiagnose Downs syndrom og autisme
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven har som mål å kartlegge hvilke metoder som brukes i innlæringen av grunnleggende ferdigheter for barn med dobbeltdiagnose Downs syndrom og autisme. Problemstilling for oppgaven var: Hvilke metoder ... -
«Midt i mellom»: Ei kvalitativ undersøking av to elevar med opplæring etter § 2-6 og deira erfaringar med å vere knytt til to skular. Med fokus på språk, venskap og identitet
(Master thesis, 2012)Bakgrunn: Barn som har opplæring etter Opplæringslova § 2-6 har to ulike skular og to ulike språk å forhalde seg til. Dei fleste barna som blir født døve i dag får operert inn cochleaimplantat som gir dei moglegheit å ... -
Migrant children experiences of school: A case study of Iranian children in Trondheim, Norway
(Master thesis, 2013)Children’s experiences of migration are largely shaped by their experiences of schools in the host society. The present study aims to explore experiences of 15 Iranian immigrant children between the ages of 8-18 living in ... -
Militarized everyday lives, logics and responses among children and youth in a violent community in urban Brazil
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article draws on interviews with 40 participants (12–25 years) to examine how drug trafficking and armed violence militarizes the everyday lives of young residents in a deprived community in urban Brazil. The overall ... -
Military education in extended reality (XR): learning troublesome knowledge through immersive experiential application
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Extended reality (XR) applications for education are usually associated with motivation, engagement, knowledge and experiences that are difficult to achieve in the real world. One example of such knowledge in military ... -
Miljøfaktorers betydning for skolevegring - En litteraturstudie med et utviklingsøkologisk perspektiv - Hvilke faktorer kan føre til at eleven vegrer seg for å gå på skolen?
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven handler om skolevegring. Forekomsten av skolevegring er vanskelig å tallfeste, men forskning tyder på at om lag en elev i hver klasse viser tegn til skolevegring. Skolevegring er svært alvorlig for den det ... -
Mimesis, didaktikkog digitale læremidler
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:211, Doctoral thesis, 2008) -
"Mind your heart" : a study of the possible influence of mindfulness for applying intuitive resources in decision making
(Master thesis, 2015)This thesis explores if mindfulness practise makes it easier to access intuitive resources and how that might facilitate decision-making. The concept Intuitive Resources is applied to emphasise positive attributes and ... -
Mindfulness for rådgivningsstudenter: Hvordan oppleves qigong som selvutviklings- og selvhjelpsmetode blant rådgivningsstudenter og kan qigong være et alternativ i praktisering av mindfulness
(Master thesis, 2011)Fokuset i denne kvalitative forskningsstudien er å utforske hvordan det oppleves for rådgivningsstudenter å praktisere qigong, en selvhjelpsmetode innenfor tradisjonell kinesisk medisin, for videre å kunne se om qigong kan ... -
Mindfulness og meditasjon som forebyggende spesialpedagogikk i skolen
(Master thesis, 2020)Hensikten med oppgaven er å se nærmere på hvordan øvelser i mindfulness og meditasjon kan fungere som en form for forebyggende spesialpedagogikk i skolen, gjennom problemstillingen: Hvordan kan øvelser i mindfulness og ... -
Mine brødre, en kvalitativ studie av Den Norske Frimurerorden som sosialt fellesskap
(Master thesis, 2017)I denne masteroppgaven er søkelyset rettet mot betydningen av sosiale fellesskap. Sosiale fellesskap kan være særlig relevant å utvikle kunnskap om i lys av at mange mennesker tilbringer mye av sin tid i hverdagen på ... -
Minoritetskvinner i akademia : en interseksjonell studie av deres erfaring innenfor høyre utdanning i Norge
(Master thesis, 2017)Temaet for denne masteroppgaven er minoritetskvinner som jobber innenfor høyere utdanning i Norge. Den handler om hvordan kvinner med minoritetsbakgrunn erfarer å jobbe innenfor høyere utdanning i Norge i dag og baserer ... -
Minoritetsrådgiveres erfaringer med å arbeide med minoritetsspråklige elever og deres familienettverk for å fremme et godt skole-hjem-samarbeid
(Master thesis, 2021)I denne studien har jeg undersøkt hvordan IMDis minoritetsrådgivere beskriver at de arbeider med minoritetsspråklige elever og deres familienettverk for å fremme et godt skole-hjem samarbeid. Minoritetsrådgiverordningen ...