Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1194-1213 of 2590
-
Inkludering av elever med psykisk utviklingshemming på tilrettelagte avdelinger i grunnskolen
(Master thesis, 2023)I pedagogisk sammenheng handler inkludering om å være en del av et faglig og sosialt fellesskap, gjennom aktiv medvirkning, verdifull deltakselse og et betydningsfult utbytte (Haug, 2021). Disse faktorene er grunnlaget for ... -
Inkludering av hørselshemmede barn i bostedsskolen: En kvalitativ studie av tre læreres opplevelser rundt det å ha en hørselshemmet elev i sin klasse
(Master thesis, 2011)Formål og problemstilling Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan de som er lærere for elever med hørselshemming, opplever å ha en hørselshemmet elev i sin klasse. Målet er å få innsikt i hva de ser på som ... -
Inkludering av hørselshemmede elever i en tospråkling skole: Betraktninger fra et skoleprosjekt
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgave handler om inkludering elever som får undervisning i henhold til § 2.6 i opplæringsloven. Inkluderingsarbeidet ble iverksatt som følge av et skoleprosjekt der en statlig skole for hørselshemmede og en ... -
Inkludering av Minoritetselever
(Master thesis, 2023)Sammendrag De siste ti årene har det vært flyktninger og innvandrere eller de som er født av innvandrerforeldre. Det betyr at det har vært en økning i minoritetselevene. Det var stor bekymring for inkludering, da opplæringen ... -
Inkludering av minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2019)De siste tiårene har det vært en stor økning i antall innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre. Dette fører også til at det er flere minoritetsspråklige elever i de norske klasserommene. I den norske skolen er det ... -
Inkludering av minoritetsspråklige elever i en innføringsklasse
(Master thesis, 2021)Norge omtales som et flerkulturelt land (NDLA, 2020). Det innebærer at samfunnsordninger og samfunnsinstitusjoner fungerer på en måte som fremmer fellesskap og solidaritet til tross for kulturforskjeller. Dette prosjektet ... -
Inkludering av psykisk syke i arbeidslivet
(Master thesis, 2021)Inkludering av psykisk syke i arbeidslivet har fått et økende fokus over de siste årene. Både av økonomiske grunner -da med tanke på det at det er en stor andel som blir uføre grunnet psykiske lidelser, men også med tanke ... -
Inkludering av senior arbeidstakere i kompetanseutvikling og læring - en undersøkelse av praksis for og opplevelse av inkludering i kompetanseutvikling og læring på arbeidsplassen
(Master thesis, 2018)Vi lever i et samfunn som må møte utfordringen med en stadig voksende gruppe eldre mennesker, hvor mange har forlatt arbeidslivet før pensjonsalder. Spørsmålet er hvordan man kan gå fram for å beholde seniorene lenger i ... -
Inkludering av tegnspråklige elever i ordinære klasser
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien undersøker erfaringer til lag rundt tegnspråklige elever, og hvordan lagene tilrettelegger for et inkluderende klassemiljø i tiden før og etter skolestart. Disse lagene har tegnspråklige elever ... -
''Inkludering handler om å skape rom for alle'' - En kvalitativ undersøkelse av spesialpedagogers arbeid med inkludering og helsefremming i barnehagen
(Master thesis, 2018)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at barnehagen både skal ha en inkluderende og helsefremmende funksjon, hvor det skal legges til rette for fellesskap og rom for alle barn. Med rom menes fysiske, psykiske og sosiale ... -
Inkludering i grunnskolen
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masterstudien er «inkludering i grunnskolen». Jeg ønsket å analysere fremstillingen av inkluderingsprinsippet i sentralpolitiske styringsdokumenter, fordi statlig styring setter premissene for skolens ... -
Inkludering i klasserommet En kvalitativ studie av lærerens refleksjoner over inkludering på klasseromsnivå
(Master thesis, 2022)Tema for denne masterstudien er inkludering på klasseromsnivå. Formålet med studien er å bidra med økt kunnskap til et forskningsfelt som ikke er så utbredt i Norge. Til tross for at inkludering i norsk skolesammenheng er ... -
Inkludering i lek av elever med sosiale og kommunikative vansker
(Master thesis, 2020)Tema for denne masteroppgaven er elever i barneskolen med sosiale og kommunikative vansker, og hvordan disse elevene blir inkludert i lek. Her skal jeg derfor se på hvordan de voksne i skolen tilrettelegger for at elevene ... -
Inkludering i samfunnet - Minoritetsforeldres perspektiver
(Master thesis, 2017) -
Inkludering og barn med særskilte behov - En diskursanalyse av Rammeplan for barnehagen (2017)
(Master thesis, 2018)Et viktig utdanningspolitisk mål i Norge er at alle barn skal få delta i inkluderende fellesskap i barnehagen. Denne oppgaven handler om inkludering knyttet til barn med særskilte behov – et komplekst og omdiskutert tema. ... -
Inkludering som en paraply - En kvalitativ studie om barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven handler om inkludering for barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen. Det er en kvalitativ studie hvor det er benyttet både dokumentvurdering og forskningsintervju for å generere data. Forskningsintervjuene ... -
«Inn i øret, ikke i skuffa – hjelp meg, jeg vil høre»
(Master thesis, 2013)Mange mennesker med et lite hørselstap klarer seg godt i dagliglivet, selv om det er med store anstrengelser. Mange vil benekte at de har noe hørselsproblem, «det er de andre som har problemer». Denne benektningen vil gjøre ... -
Innagerende atferd i skolen - Hvordan kan lærere styrke elever på muntlig aktivitet, når de viser innagerende atferd?
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven er forskning om innagerende atferd i skolen. Elever som viser innagerende atferd, har også behov for å oppleve mestring når det kommer til muntlig aktivitet i timene. Mitt mastergradsprosjekt handler om ... -
Innagerende atferd og relasjoners betydning - En kvalitativ studie om to pedagogers tanker om den innagerende elevgruppen og betydningen av gode relasjoner
(Master thesis, 2017)Denne studien belyser temaene utfordrende atferd, innagerende atferd og betydningen av relasjoner. Den tar for seg voksenperspektivet og pedagogenes egne opplevelser av hva som ligger i de to ulike begrepene, samt deres ...