• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inkludering av hørselshemmede barn i bostedsskolen: En kvalitativ studie av tre læreres opplevelser rundt det å ha en hørselshemmet elev i sin klasse

Solbu, Kristine Lånke
Master thesis
Thumbnail
View/Open
450443_FULLTEXT01.pdf (1.114Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/269443
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2227]
Abstract
Formål og problemstilling

Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan de som er lærere for elever med hørselshemming, opplever å ha en hørselshemmet elev i sin klasse. Målet er å få innsikt i hva de ser på som viktig i tilretteleggingen av skolehverdagen, og for elevens mulighet til deltakelse. Jeg ønsker også å se på hvordan lærerne opplever den ytre organiseringen av opplæringen, og hvilke rammer de arbeider innenfor. Det er derfor også fokus på hvordan lærerne opplever samarbeidet med både skolen og kommunen.

Problemstillingen er som følger: Hvordan oppleves det for lærere i grunnskolen å ha en hørselshemmet elev i klassen, og hvilke erfaringer har de rundt inkludering og tilrettelegging for deltakelse i fellesskapet i klassen og på skolen?

Hørselshemming er en fellesbetegnelse, og innebærer alle grader av hørselstap. For å avgrense problemstillingen har jeg derfor valgt å se på lærere til elever som har tegnspråk som førstespråk. Disse elevene har rett på opplæring i og på tegnspråk i henhold til opplæringslovens paragraf 2-6.

Metode

I denne studien er jeg opptatt av å få innsikt ved å gå i dybden i synspunkter og erfaringer, ikke i tallfesting av mine funn. Jeg har derfor valgt en kvalitativ forskningstilnærming, hvor grunnlaget for oppgaven er en intervjustudie. Gjennom et semistrukturert intervju fikk jeg et godt utgangspunkt for å få kunnskap om informantenes opplevelser og refleksjoner. Utvalget består av tre lærere som har en hørselshemmet elev med tegnspråk som førstespråk i sin klasse, og som ikke har andre tilleggsvansker annet enn de som er knyttet til hørselen.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit