• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Innagerende atferd i skolen - Hvordan kan lærere styrke elever på muntlig aktivitet, når de viser innagerende atferd?

Håve, Linn
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Linn Håve.pdf (7.086Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2641378
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1858]
Sammendrag
Denne oppgaven er forskning om innagerende atferd i skolen. Elever som viser innagerende atferd, har også behov for å oppleve mestring når det kommer til muntlig aktivitet i timene. Mitt mastergradsprosjekt handler om hvordan lærere kan styrke elever på muntlig aktivitet, når de viser innagerende atferd. Ved å ivareta elevenes behov, kan man legge et godt grunnlag for å møte videre utfordringer og krav som vil komme senere i skoleløpet og voksenlivet. Denne oppgaven er skrevet for å belyse gode erfaringer og tiltak, og å sette fokus på utfordringer med innagerende atferd i skolen. Det jeg ville finne ut med denne oppgaven, var hvordan det kan tilrettelegges for disse elevene i læringsmiljøet på skolen. De siste årene har det blitt veldig fokus på opplæringslovens §9a om et trygt og godt skolemiljø, som skal fremme helse, trivsel og læring. Som lærer selv ser jeg daglig disse elevene i skolen og jeg ønsker å rette fokus mot denne elevgruppen, så flere kan imøtekomme de på en nyttig måte. Med dette utgangspunktet kom jeg frem til følgende problemstilling: Hvordan kan lærere styrke elever på muntlig aktivitet, når de viser innagerende atferd? For å besvare denne problemstillingen, har jeg benyttet meg av kvalitativ forskning som metode. For å samle inn data brukte jeg intervju, og intervjuet tre lærere fra barneskoletrinnet. I mine funn, kom det frem at elever som viser en innagerende atferd, blir ivaretatt og får veiledende hjelp for å møte de muntlige utfordringene i skoledagen. De lærerne jeg intervjuet, la mest vekt på å bygge gode relasjoner til elevene, inngå individuelle avtaler, og ulike arbeidsmåter for å oppnå mestringsopplevelser. Lærerne ønsker ikke å la elevene være usynlige, selv om en fellesnevner var at de fort forsvinner i mengden. De passer på å møte de med utfordringer ut i fra deres ståsted, slik at de får kjenne på mestring i skoledagen. Det ble også tatt frem i lyset hvor viktig det er med en god og tydelig klasseledelse, hvor læringsmiljøet i elevgruppa sto sentralt hos alle tre informantene. De delte mange erfaringer med meg, og de funnene jeg sitter igjen med blir i denne oppgaven drøftet opp mot ulike teorier og tidligere forskning.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit