Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Author "Ulleberg, Hans Petter"
Now showing items 1-18 of 18
-
Barnehagens spesialpedagogs rolle i tidlig intervensjonsprosesser
Myrset, Mala Kristin (Master thesis, 2012) -
Cooperation with local community and businesses: quality negotiations in upper secondary education
Oldervik, Heidun; Saur, Ellen; Ulleberg, Hans Petter (Peer reviewed; Journal article, 2022)This article explores how quality is negotiated and challenged when two Norwegian rural schools cooperate with the local community and businesses. The article builds on three sub-studies on two upper secondary schools in ... -
"Det øynene ikke ser og ørene ikke hører": En kvalitativ intervjustudie om døvblindes opplevelse av å bruke haptiske signaler i samhandling med andre
Skåren, Anne-Lise (Master thesis, 2011)Denne kvalitative intervjustudien setter fokus på voksne døvblindes opplevelser med å bruke haptiske signaler. Problemstillingen er formulert som følger: Hvordan opplever døvblinde å bruke haptiske signaler i samhandling ... -
Endringsarbeid det er hardt arbeid, det er hardt og møysommelig arbeid over tid: En kvalitativ studie av en skoles erfaringer med videreføringsfasen av skoleprogrammet Respekt
Mostad, Mari Gjengstø (Master thesis, 2013)Jeg har i denne studien sett på skoleprogrammet Respekt, som er rettet mot arbeid med læringsmiljø i skolen. Programmet bygger på fire faglige hovedprinsipper: autoritative voksne, bredde, konsistens og kontinuitet. Mobbing, ... -
Et vidløftig sted: En analyse og diskusjon av skolegårdensom et sted for pedagogisk virksomhet
Ulleberg, Hans Petter (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181, Doctoral thesis, 2006) -
”Først skaper vi våre bygninger, og deretter skaper de oss”: En kvalitativ studie av rektorers erfaringer av det fleksible skolebygget somramme for pedagogisk virksomhet
Lande, Svanhild Reitan (Master thesis, 2014)Denne studien har som overordnet tema skolebyggets arkitektur. Problemstillingen har undersøkt rektorers erfaringer av det fleksible skolebygget som ramme for pedagogisk virksomhet. Det har vært et ønske å se skolebygget ... -
Innovative Læringsareal - Ein casestudie av materialiserte intensjonar i høgare utdanning
Ohnstad, Beate Solberg (Master thesis, 2018)Mastergradsprosjektet er ein casestudie av korleis NTNU materialiserer intensjonar om læringsareal. Pilotprosjektet innovative læringsareal skal bane veg for korleis NTNU bygger og endrar sine campus. Masteroppgåva startar ... -
Internevaluering av skoleanlegg - Fokus på funksjonelle og estetiske sider
Buvik, Karin; Cold, Birgit; Høyland, Karin; Ulleberg, Hans Petter (SINTEF Fag;14, Research report, 2014) -
"Jeg tror det er trygghet for de, at det er litt sånn fast" - En kvalitativ studie av tre førskolelæreres beskrivelser og opplevelser av sitt arbeid med regler og rutiner
Maier, Hildegard Maria Elfriede (Master thesis, 2013)I denne studien har jeg undersøkt hvordan tre førskolepedagoger opplever og beskriver sitt arbeid med regler og rutiner i barnehagens avdelinger med de eldste barna, og hva de tenker om voksenstyring generelt. For å finne ... -
Kvalitet: Et løfte om en bedre skole
Håpnes, Anne (Master thesis, 2022)Fokuset i denne avhandlingen er rettet mot kvalitetsbegrepet i det norske skolesystemet. Diskusjonen om hva som kjennetegnes som kvalitet i skole og utdanning har tatt større plass både i og utenom utdanningsfeltet de siste ... -
"Mens leken er god" - En kvalitativ studie av læreres erfaringer med uteskole som alternativ læringsarena i møte med elever med atferdsproblemer i grunnskolen.
Johnsen, Karen Hess (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer lærere har med bruk av uteskole som alternativ læringsarena, rettet mot en spesifikk elevgruppe. Problemstillingen for studien har vært: «Hvilke ... -
Metodevalg for dobbeltdiagnose Downs syndrom og autisme
Tangen, Ellen Haugstulen (Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven har som mål å kartlegge hvilke metoder som brukes i innlæringen av grunnleggende ferdigheter for barn med dobbeltdiagnose Downs syndrom og autisme. Problemstilling for oppgaven var: Hvilke metoder ... -
Når folkehøgskolen setter rammer - En kvalitativ studie av folkehøgskoleelevers opplevelse av skoleslaget
Rosøy, Sirin (Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studiens formål er å undersøke hva tidligere folkehøgskoleelevers oppfatning av folkehøgskolen og dens verdi er. Jeg bruker en kvalitativ metodisk tilnærming til å ta for meg følgende problemstilling ... -
Samspill med elever med innagerende atferd for å fremme helse, trivsel og læring: En fenomenologisk intervjustudie om tre spesialpedagogers refleksjoner omkring arbeid med elever med innagerende atferd
Wiik, Merete (Master thesis, 2012)Denne fenomenologiske intervjustudien setter fokus på hvilke refleksjoner tre spesialpedagoger som arbeider ved en spesialskole, gjør seg omkring arbeid med elever med innagerende atferd. Problemstilling: Hvordan opplever ... -
Skolen som sosial møteplass : en studie av ungdomsskoleelevers opplevelse av sosialt liv og trivsel på skolen i relasjon til skolearkitekturen
Sortland, Siri Persdatter (Master thesis, 2015)Denne masterstudien har som overordnet mål å innhente kunnskap om hvordan ungdomsskoleelever har det på skolen, og har gjennom problemstillingen undersøkt hvordan elever i ungdomsskolen opplever trivsel og sosialt liv ... -
Tradisjonelle klasserom eller åpne undervisningsareal: Hva mener lærerne?
Haugnes, Eirik Stålem (Master thesis, 2012)Denne oppgaven vil først og fremst belyse hvordan dagens lærere i åpne skoler og i tradisjonelle klasseromsskoler er tilfredse med sin arbeidsplass, da med tanke på deres undervisningsareal. I oppgaven vil vi ut fra dette ... -
"Ung flukt": - En kvalitativ studie om atferdsproblemer i ungdomsårene
Fagermo, Line Kristin Sætran (Master thesis, 2011)