Endringsarbeid det er hardt arbeid, det er hardt og møysommelig arbeid over tid: En kvalitativ studie av en skoles erfaringer med videreføringsfasen av skoleprogrammet Respekt
Abstract
Jeg har i denne studien sett på skoleprogrammet Respekt, som er rettet mot arbeid med læringsmiljø i skolen. Programmet bygger på fire faglige hovedprinsipper: autoritative voksne, bredde, konsistens og kontinuitet. Mobbing, konsentrasjon og disiplin er de tre primærområdene programmet er rettet mot. Respekt omfatter hele skolen som organisasjon.
Arbeid med Respekt stiller store krav til skolene som tar i bruk programmet. Tidligere studier viser det er en fare for at skolen faller av programmet og ikke klarer å videreføre det etter implementeringsperioden. Jeg har i min studie sett på arbeidet som en barneskole i Midt-Norge har gjort i videreføringsfasen av programmet, og fått et innblikk i deres erfaringer knyttet til arbeidet med å videreføre Respekt.
Jeg har benyttet casestudie med kvalitative intervju som hovedmetode og observasjon som supplementerende metode. Gjennom datainnsamlingen har jeg hatt fem intervjuer med personer tilknyttet prosjektgruppa ved skolen, som har det overordnede ansvaret for programmet. Jeg har i tillegg én observasjon av et møte i prosjektgruppa, som gjennomføres en gang hver måned.
De funnene jeg har gjort gjennom datainnsamlingen viser at de ansatte ved skolen har opplevd videreføringsarbeidet med Respekt som positivt, og at de har lyktes godt med å gjøre programmet til en integrert del av deres skolehverdag.