Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 908-927 of 2500
-
Gutter og atferdsproblematikk i barnehagen - En kvalitativ studie om tre barnehagelæreres erfaringer og opplevelser av gutter og atferdsproblematikk i barnehagen
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har søkelyset vært rettet mot gutter og atferdsproblematikk. Målet med studien har vært å undersøke hvilke erfaringer og opplevelser tre barnehagelærere har med gutter og atferdsproblematikk i barnehagen. ... -
Gør mændene en forskel i børnehaven? Rapport fra et studie af børnehavens pædagogiske kønskarakter
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Do men make a difference in kindergartens? Report from a study of the gendered character of the kindergarten. Several kindergarten policies identify men as an exceptional educational resource in kindergartens. An increased ... -
Habit and Doubt in the Classroom: Everyday Media Literacy in a Norwegian Upper Secondary School – Visuality Design in and for Education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Even though several students are experienced producers of audiovisual texts in their everyday lives, there is no quick fix to transfer these media production skills to the formal school setting. This article is based on a ... -
Habitual sleep patterns of junior elite athletes in cross-country skiing and biathlon: a descriptive study
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Sleep is an essential part of athletes’ recovery process. Evidence of the habitual sleep patterns among junior elite athletes is however limited. Most previous sleep studies on this population have typically spanned short ... -
"Hadde det vært et bedre miljø hadde jeg ikke sluttet"
(Master thesis, 2010) -
"Hadde vi bare forstått" Språk- og kommunkasjonsvansker ved autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2022)Individer med autismespekterforstyrrelse (ASF) utvikler oftere sosiale, skolerelaterte, emosjonelle, atferdsrelaterte eller psykiske vansker enn resten av befolkningen (Lundström et al., 2011; Ottem & Lian, 2008; Saito et ... -
”Han får meg til å føle meg voksen”: En fenomenologisk studie av hvordan veiledning over lengre tid har bidratt til positive endringer av fire gutters selvoppfatning
(Master thesis, 2013)The purpose of this Master’s thesis has been to look into how guidance over a longer period of time has contributed to positive changes in the self-concept of four teenage boys. To examine their experiences the research ... -
Han var der bare... - Om klatring som mestringsfremmende tiltak for barn med særskilte behov
(Master thesis, 2014) -
Happy Start or Happy Ending? Exploring Educational Provisions in Norwegian Elementary Reception Classes
(Doctoral theses at NTNU;2020:221, Doctoral thesis, 2020)This thesis explores educational provisions for newly arrived minority language pupils (NAMLPs) in Norwegian elementary reception classes at two levels: (a) systemic conditions (b) pedagogical conditions. This exploration ... -
Har klassemiljøet betydning for elevens indre motivasjon?
(Master thesis, 2012) -
Health Seeking Behavior Among Street Children and Government’s Response to their Rights: Sophia Chanyalew Kassa
(Master thesis, 2010)This study is about the health seeking behavior of street children and the ways in which government health care system is responding to meeting their needs and rights in Addis Ababa,Ethiopia. More specifically it seeks to ... -
Helklassesamtaler omlivs spørsmål: En kvalitativ studie i KRL-faget på småskoletrinnet
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:231, Doctoral thesis, 2008) -
Helpful support to promote participation in school and work – subjective experiences of people with mental health problems: a literature review
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This article provides an overview over current knowledge regarding helpful support to promote participation in education and work among people with mental health problems. Based on 14 studies gleaned from a systematic ... -
Helsefremmende Arbeidsplass for alle? En studie knyttet til om fokus på helsefremming påvirker arbeidsmiljøet
(Master thesis, 2019)Begrepet helsefremming og helsefremmende arbeidsplasser har etter hvert blitt naturlig på mange arbeidsplasser. Helsefremming ble satt på dagorden gjennom Luxemburg Declaration på 90 tallet i Europa, og er tatt inn i som ... -
Hemmende og fremmede faktorer i arbeid med bekymringsmeldinger - En kvalitativ studie av hvilke faktorer som kan hemme og fremme barnehageansatte med å sende bekymringsmelding til barneverntjenesten
(Master thesis, 2017)I denne masteroppgaven har jeg valgt å sette fokus på hvilke faktorer som kan være hemmende og fremmende for barnehageansattes arbeid med barn som bekymrer. Med tanke på hvor mye tid barn tilbringer i barnehagen, har ... -
"Her finnes bare brød med ost" - En kvalitativ intervjustudie om minoritetsspråklige foreldres opplevelse av et skole – hjem samarbeid
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven har som formål å få en innsikt i hvordan minoritetssforeldre opplever samarbeidet mellom hjem og skole, problemstillingen lyder: "hvordan opplever minoritetsspråklige foreldre å samarbeide med skolen?". ... -
"Her skal man komme med orginalemballasjen"
(Master thesis, 2019)Arbeidsmarkedet i dag er i stadig forandringer og det kan være vanskelig for unge, lavt utdannede personer å få arbeid. Flere har utfordringer i livet og opplever å havne «utenfor» arbeidsmarkedet. Dagligvarebransjen derimot ... -
Hesten som pedagogisk hjelpemiddel - En kvalitativ intervjustudie om å benytte hest til å tilrettelegge for relasjoner, mestring og sosial kompetanse overfor elever som viser atferdsproblemer
(Master thesis, 2015)Denne studien tar sikte på å få kunnskap om hvordan fire ansatte ved smågruppebaserte deltidstiltak opplever å benytte hest som pedagogisk hjelpemiddel i arbeid med elever som viser atferdsproblemer. Følgende problemstilling ...