• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Her skal man komme med orginalemballasjen"

Grann, Ingunn
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Ingunn Grann.pdf (433.0Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2613816
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1877]
Sammendrag
Arbeidsmarkedet i dag er i stadig forandringer og det kan være vanskelig for unge, lavt utdannede personer å få arbeid. Flere har utfordringer i livet og opplever å havne «utenfor» arbeidsmarkedet. Dagligvarebransjen derimot er en bransje som stiller mindre formelle krav og hvor mulighetene for å utvikle seg internt er større, når man først er ansatt. Studien har følgende problemstilling: «Hvordan utvikles læring i praksisfellesskap blant inkluderte arbeidstagere i en dagligvarebutikk?» Målet med studien var å bidra til en dypere innsikt i inkluderte arbeidstageres utvikling av læring i et praksisfellesskap. Fokuset var på unge personer med ulike utfordringer i livet, ansatt i en dagligvarebutikk og samarbeidet deres i praksisfellesskapet. Studien kan ha nytteverdi for arbeidsgivere som har ansatte med ulike utfordringer knyttet til arbeidslivet, eller i forhold til ansettelse av slike jobbsøkere. I tillegg til Nav og lignende institusjoner som arbeider med mennesker med ekstra utfordringer, både i forhold til økt forståelse og informasjonssammenheng. Studien har et kvalitativt forskningsdesign. Det ble gjennomført fem kvalitative intervjuer. Informantene i studien var personer med forskjellige utfordringer, som var ansatt i ulike stillinger ved en dagligvarebutikk i Norge, hvor alle var i alderen mellom 19 og 31 år og hadde jobbet minst et par år ved denne butikken. Funnene i studien viser at læring utvikles individuelt i hver deltager i det sosiale samspillet i praksisfellesskapet. Enkeltpersoners verdi og potensiale er viktigere enn diagnoser, problemer og utfordringer i dagligvarebutikken. De tidligere erfaringene dannet et bakteppe og perspektiv på livet som påvirker læringssituasjonen, hvor egen motivasjon har vært viktig for egen læring og utvikling av praksisfellesskapet. Opplevd mestring, støtte og trygghet i praksisfellesskapet bidrar til økende motivasjon. Den uformelle samtalen og samspillet i praksisfellesskapet har vært spesielt viktig, hvor det faktum at de jobber mot samme mål og prøver å spille hverandre gode bidrar til et godt og lærende praksisfellesskap i dagligvarebutikken
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit