Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 2085-2104 av 2498
-
Stille atferd: En kvalitativ studie av tiltak for barn med stille atferd på småskoletrinnet - Hva vektlegger lærere som viktig for å fremme inkludering hos elever med stille atferd på småskoletrinnet?
(Master thesis, 2018)Temaet for denne masteroppgaven er inkludering av barn med stille atferd på småskoletrinnet. Gjennom denne studien ønsker jeg å fokusere på skolen som inkluderingsarena og nærmere bestemt lærerens rolle i arbeidet med å ... -
Stille elevers deltakelse i skolen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i læreres erfaringer og refleksjoner rundt stille atferd i skolen. Skolen stiller høye krav om muntlig aktivitet og det forventes at elevene er aktivt deltakende i ... -
Stille elevers deltakelse i skolen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i læreres erfaringer og refleksjoner rundt stille atferd i skolen. Skolen stiller høye krav om muntlig aktivitet og det forventes at elevene er aktivt deltakende i ... -
«Stille, snille. Og de stille, snille vet du ... Det er egentlig de man bør være mest bekymret for». En kvalitativ studie av hvordan opplæringen kan tilpasses høysensitive elever i barneskolen
(Master thesis, 2023)I det norske skolesystemet er «en skole for alle» et retningsgivende mantra som skal bidra til å sikre elevenes rett til en individuelt tilpasset opplæring (Meld. St. 6 (2019-2020); Moen & Lekang, 2021; Opplæringslova, ... -
Stillhet er en undervurdert lyd
(Master thesis, 2021)Tidligere forskning innenfor psykisk helse og livskvalitet viser at en stor andel barn med innagerende atferd blir diagnostisert med psykiske lidelser i senere barne- og ungdomstid. Denne studien vil ikke fokusere på ... -
Store og små mennesker i relasjon: En Q-metodologisk studie av barns opplevelse av en god relasjon til voksne og hvilke implikasjoner dette kan ha for hvordan man som voksen møter barn
(Master thesis, 2011)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan barn opplever en god relasjon til voksne, for på den måten å se på hva dette vil ha å si for vårt daglige samvær med barn. Hva er det barna selv verdsetter, trenger ... -
Storytelling through Popular Music: Social Memory, Reconciliation, and Intergenerational Healing in Oromia/Ethiopia
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Drawing on a popular music video titled ‘Beelbaa’ by a young Oromo artist, Jambo Jote, this article discusses the moments and contexts that compel young people to speak up in subtle and poetic ways. By interpreting the ... -
Streetism: The Lived Experiences of Unaccompanied Migrant Children and their Rights.
(Master thesis, 2010)This study attempts to explore both the pre-street and the current lived experiences ofunaccompanied migrant children on the streets of Accra and the motivations, contributions,perceptions and the challenges these children ... -
Stress og stressmestring hos lærere - En kvalitativ intervjustudie på læreres perspektiver, refleksjoner og opplevelser av stress og stressmestring i skolen
(Master thesis, 2014)Temaet for denne masterstudien er stress og stressmestring blant lærere. Dette er et aktuelt tema i dagens samfunn der forskningsrapporter kobler sammenhengen mellom stress og lærere som ønsker å slutte i yrket. Et av ... -
Stress, coping and its complex relationship - A qualitative and explorative study of two student’s experiences with stress and coping
(Master thesis, 2019)Studenter preges av desto dårligere mental helse og psykiske helseplager. Stress har vist sammenhenger med psykisk og fysisk sykdom, som vekket en interesse for tema. I denne eksplorerende studien, undersøkes studenters ... -
Stressors and vulnerability during upper secondary school: subjective experiences of classroom climate and coping beliefs as predicting factors of school stress in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The present longitudinal study was designed to scrutinize how adolescents perceive their life in upper secondary schools in general, and how central aspects of their perceived classroom climate predicted their coping beliefs ... -
The struggle and enrichment of play: Domestications and overflows in the everyday life of gamer parents
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Gaming is a frequent source of conflict for families. Research on parents and gaming has identified a lack of gaming-related expertise, a general devaluation or fear of play, and authoritative and restrictive parenting ... -
Student perspectives on co-creating timescapes in interdisciplinary projects
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Neoliberal ideology has transformed higher education timescapes in profound ways. However, research has given limited consideration to how pedagogical practices can create a space for students to reshape these timescapes. ... -
Studentenes Medieopplevelser
(Bachelor thesis, 2019) -
Studenter i Biblioteket Dragvoll: En kvantitativ studie av studentenes bruk av bibliotekets tjenester
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven handler om studentenes bruk av tjenester i Dragvollbiblioteket. Jeg ønsker å undersøke hvordan og i hvilken grad bibliotekets tjenester blir brukt av de som besøker biblioteket. Dragvollbiblioteket har ... -
Studenter under press. En Q-metodologisk studie av hvordan studenter opplever og håndterer press i krevende studieperioder
(Master thesis, 2014)Temaet for denne masteroppgaven er studenter i høyere utdanning og deres opplevelse og håndtering av press. Hensikten er å få innsikt i og kunnskap om dette fenomenet, gjennom å undersøke følgende problemstilling: Hvordan ... -
Studenters opplevelse av livskvalitet gjennom frivillig deltakelse i student-engasjementer
(Master thesis, 2023)Livskvalitet som et tema er på agendaen, både på nasjonal og internasjonal basis. Stadig flere land beveger seg mot bruken av befolkningens livskvalitet som et supplerende mål på samfunnsutviklingen. Den norske befolkningen ... -
Studenters subjektive opplevelse av rådgivning - Hvilke subjektive erfaringer og syn har studenter med rådgivning på sine studiesider, og hvilke aspekter er relevante for en positiv opplevelse av rådgivning? En Q-metodologisk undersøkelse
(Master thesis, 2017)Formålet med denne undersøkelsen er å skape innsikt i rådgivning fra et klientperspektiv, gjennom å utforske studenters subjektive syn på rådgivningen på sine studiesteder. I denne sammenheng fremheves aspekter som skaper ... -
Students as Game Designers: Exploring collaborative game-based learning activities in the classroom
(Doctoral theses at NTNU;2018:176, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag: Dataspill er en viktig del av barn og unges fritid. Hva hender om spilldesign introduseres som en læringsaktivitet i klasserommet? Dette spørsmålet blir utforsket i denne avhandlingen. Studien baserer seg ...