Stillhet er en undervurdert lyd
Abstract
Tidligere forskning innenfor psykisk helse og livskvalitet viser at en stor andel barn med innagerende atferd blir diagnostisert med psykiske lidelser i senere barne- og ungdomstid. Denne studien vil ikke fokusere på diagnoser, men dreier seg om barn med innagerende atferd og hvordan barnehageansatte arbeider for å fremme psykisk helse og livskvalitet. Barnehagen er den største arenaen i barnets liv utenom hjemmet de første årene. Med en økende barnehagedekning kan vi se at dette gjelder opp mot alle barn. Barnehagen møter derfor mange barn med ulike erfaringer, forutsetninger og behov. Følgende blir barnehagen en viktig aktør i forebygging, dersom personalet jobber målrettet med psykisk helse og livskvalitet. Studiens problemstilling er: «Hvordan opplever pedagoger i barnehagen at de arbeider for å fremme psykisk helse og livskvalitet blant barn med innagerende atferd i barnehagen?»
Hensikten med denne studien har vært å få kunnskap om og innsikt i hvordan pedagoger i barnehager opplever barn med innagerende atferd. Dette vil knyttes til hvordan de opplever eget arbeid for å fremme psykisk helse og livskvalitet i denne barnegruppen. Studiens teoretiske ståsted består av ulike perspektiver på innagerende atferd. Der noen teoretikere ser innagerende atferd som et uttrykk for at barnet har det vanskelig, ser andre på atferden som en del av hvem barnet er. Disse to perspektivene kan være vanskelig å skille i praksis. Teorier og forskning som presenteres i studien spesifiserer betydeligheten av at barnehagepersonalet har relasjonskompetanse. Trygghet og tilknytning ligger som en grunnmur i relasjonsbyggingen, da dette er av stor betydning for barnets trygghet og trivsel i barnehagen.
Denne studien har kvalitativt forskningsdesign der seks pedagoger i ulike barnehager er intervjuet. De ble intervjuet om hvordan de forstår innagerende atferd, og hvordan de jobber på tvers av de to perspektivene, knyttet til deres arbeid med psykisk helse og livskvalitet. For å analysere data ble tematisk analyse benyttet. Funnene tyder på at pedagogene forsøker å balansere mellom å tilrettelegge for å inkludere barnet med innagerende atferd inn i barnegruppa og å tilpasse seg barnet ved å akseptere atferden. Pedagogene i denne studien uttrykker at det kan være utfordrende å finne en hensiktsmessig balansegang som gagner barnet med innagerende atferd. Research upon mental health and well-being reveals that a large amount of children with introverted behavior are diagnosed with mental illness later in their youth and adolescence. This paper aims to focus on diagnosis, but mainly emphasis children with introverted behavior and how employees in kindergartens works with promotion of mental health and quality of life. The kindergarten is the largest arena for children during their first years of life, when looking past their home. With an increasing proportion of children in kindergarten, we can see that this applies to almost all children. The kindergarten becomes an arena where children can experience other children with different experiences, prerequisites, and needs. Therefore, the kindergarten becomes an important factor of prevention, if the employees works actively with quality of life and mental health. The topic of question is: how does the employees in kindergartens work to promote mental health and well-being amongst children with introverted behavior?
The aim of this study is to gather knowledge and insight in how educators experience children with introverted behavior This will be linked to how they experience their own work with quality of life and mental health promotion. The papers theoretical stance comprises of several perspectives on introverted behavior, where some theorists approach views introverted behavior as an indicator of difficult experiences – whilst others simply view it as a part of the child´s personality. These viewpoints can be difficult to separate in practice. Theory and research presented in this study emphasize the importance of employees with relational knowledge. Feeling safe and having an attachment forms a foundation in building a relation, as this is important for the child’s safety and well-being in the kindergarten.
This research uses qualitative research-design where I interviewed six educators in different kindergartens. I have investigated how educators understand introverted behavior, how they work across the two perspectives and connect their work with mental health and well-being. The study uses a thematic analysis. Analysis and discussion of the empirical findings indicate that educators aim to balance facilitation of including children with introverted behavior in the children´s group and to adapt by accepting the behavior. The educators in this research emphasize that it can be challenging to find a reasonable balance which benefits the child.