• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

De må føle seg savnet når de ikke har møtt opp på skolen : en kvalitativ studie om læreres tanker om årsaker og tiltak i møte med frafallsproblematikken

Johannessen, Ove Sollazzo
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Ove Sollazzo Johannessen.pdf (9.537Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2421371
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1879]
Sammendrag
Denne masteravhandlingen tar et dypdykk inn i frafallsproblematikken vi ser i dagens skole. Imsdal VGS er studiens forskningsskole, og er en skole med svært høy gjennomføringsprosent. Skolen har både yrkesfag og studiespesialiserende, og en studie med fokus på suksessfaktorer og tiltak ved en skole med så lave frafallsprosenter ble derfor svært interessant. Studiens problemstilling etterspør kjerneverdier som kjennetegner arbeidet ved en skole med svært lave frafallsprosenter, og studien er et resultat av et flermetodedesign, hvor kvantitative data fra elever har fungert som et bakteppe for kvalitative data fra fire dybdeintervju. I drøftingen av de kvantitative funnene i spørreundersøkelsen, viste elevene ved forskningsskolen statistisk signifikante forskjeller fra de øvrige skolene i flere interessante variabler. Blant annet ble variablene motivasjon, støtte fra lærer, emosjonelle vansker og selvverd sentrale. Tall og tendenser fra spørreundersøkelsen ble inkludert i utarbeidelsen av intervjuguiden, og de fire dybdeintervjuene berørte derfor tema som ble aktualisert gjennom elevenes svar i undersøkelsen. Studiens intervjuobjekter var alle faglærere ved Imsdal VGS, i tillegg til at de var en del av skolens ledelse, rådgivere eller kontaktlærere. Arkitektur, skole-hjem-samarbeid, motivasjon, rutiner og struktur, slitne elever og oppriktig omsorg var noen av de mest sentrale temaene intervjuobjektene dro fram i sine refleksjoner over kjerneverdier ved skolens arbeid, samt eventuelle årsaker til frafall. Gjennom intervjuene og den påfølgende analysen oppstod en naturlig vekselvirkning mellom intervjuobjektenes tanker om årsaker til frafall, og hva de gjør ved Imsdal VGS som de mener er essensielle og viktige tiltak mot frafall.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit