Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 546-565 av 2590
-
Down syndrom og fysisk aktivitet: En kvalitativ studie om tilpasset opplæring i kroppsøving for elever med Down syndrom
(Master thesis, 2012)Bakgrunn: Diagnosen Down syndrom vekket min interesse første gang da jeg var i praksis på et helsesportsenter, under min bachelor utdanning i kroppsøving. Det var en person med denne diagnosen og jeg ble fort nysgjerrig ... -
Drivkraft og dynamikk i det trøstende samspillet : en studie om trøst i barnehagens storbarnsavdeling
(Master thesis, 2015)Tittel: «Drivkraft og dynamikk i det trøstende samspillet- en studie av trøst mellom voksne og barn i barnehagens storbarnsavdeling». Bakgrunn: Trøst nevnes ikke særskilt i de politiske dokumentene som omhandler barnehagen, ... -
Dropout of Children from schools in Nepal
(Master thesis, 2012)Nepal, a developing country of the south-asian region has bigger problem of children not completing the full cycle of basic education. In other words, large number of children dropout of schools, especially in the primary ... -
Dropping out or dropping in? A connectivist approach to understanding participants’ strategies in an e-learning MOOC pilot
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Targeting faculties and external mentors in the teacher-training unit, The Norwegian University of Science and Technology in Trondheim, Norway opened up a Massive Open Online Course (MOOC) pilot on digital learning in the ... -
Drømmen, troen og muligheten: En masteroppgave om Pøbelprosjektets suksessfaktorer med drøfting om mulig overførbarhet til skolen
(Master thesis, 2012)Nesten en tredel av norske elever fullfører ikke videregående opplæring. Pøbelprosjektet AS er en privat bedrift som jobber med å hjelpe ungdom som har falt utenfor tilbake til skole eller ut i jobb, og de kan vise til ... -
Du er bare en av mange saker
(Master thesis, 2021)I denne kvalitative intervjustudien har jeg rettet fokus mot hvordan tillit kan utvikles i relasjoner mellom ansatte i barnevernet og barnevernsbarn, da mer spesifikt barn under barnevernets omsorg. Dette blir gjort med ... -
Du er deg, du er viktig, jeg ser deg og jeg liker deg!: En kvalitativ studie av læreres relasjonsbygging
(Master thesis, 2013)I denne studien er kvalitativt forskningsintervju benyttet for å få tilgang til læreres erfaringer, opplevelser og forståelse av relasjonsbygging til elever. Betydningen av en god relasjon mellom lærer og elev er kjent ... -
"Du er glad i meg på ekte du" En kvalitativ studie om utfordrende atferd i barnehagen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker følgende problemstilling: «Hvordan kan pedagogisk leder i samarbeid med personalgruppen tilrettelegge og støtte barn som viser utfordrende atferd i barnehagen». Formålet har vært å gi innsikt til ... -
"Du gjør jo det du vet fungerer": En mikroetnografisk studie av en lærers klasseledelse.
(Master thesis, 2010) -
Du kan alltids lære deg fagkunnskap, men det betyr derimot ikke at du automatisk er god på å bygge relasjoner
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne studien er å finne ut hvilke kvaliteter ungdomsskolelærere oppfatter selv som sentrale i møte med elever. Den tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan oppfatter grunnskolelærere egen relasjonskvalitet? ... -
«Du kan ikke rekruttere hvis du ikke beholder»
(Master thesis, 2023)Det er godt dokumentert at det er mangel på helsepersonell, også i Norge. Særlig opplever kommunale sykehjem det som vanskelig å rekruttere og beholde helsepersonell. Sykepleiere og helsefagarbeidere rapporterer et stort ... -
''Du kan være knakende flink assistent som gjør alt riktig om han ikke har spes.ped i ryggsekken'' - En kvalitativ intervjustudie om hvilke erfaringer barnehageassistenter har med IOP og spesialpedagogisk hjelp
(Master thesis, 2017)Denne studien er gjennomført ved hjelp av forskningsintervju med fire intervjupersoner, to faglærte assistenter og to ufaglærte barnehageassistenter. Intervjuene var basert på en semistrukturert intervjuguide, og hadde til ... -
”Du må føle at du blir møtt”: Hvilke refleksjoner setter en veiledningsprosess i gang, og hva sitter klienten igjen med i etterkant av rådgivningen? Hvordan samsvarer klientens intensjon og resultat?
(Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven har jeg fokusert på tre menneskers opplevelse av å være med på en rådgivningsprosess. Hvilke refleksjoner setter veiledningssamtalene ved Arbeidsrådgivningskontoret i gang, og hva sitter klienten ... -
''Du må ha det bra først, og så kan du lære.'' - Fem unge kvinners refleksjoner over skoleerfaringer og resiliens
(Master thesis, 2018)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i semistrukturert forskningsintervju av fem unge kvinner som antas å være resiliente ut fra å ha hatt en vanskelig barndom. De forteller om sine ... -
«Du må prøve å få en relasjon til barnet før du begynner å stille de vanskelige spørsmålene» Styrken i relasjoner: En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser av å støtte barn med utagerende atferd gjennom relasjonsbygging
(Master thesis, 2023)Barnehagen er en arena der alle barn skal oppleve støtte og omsorg. Barnehageansatte er med på å konstruere denne arenaen, blant annet gjennom relasjonsbygging. Barnehageansatte skal ikke bare bidra til barna opplever ... -
"Du må selv være den endringen du ønsker å se i verden": En kvalitativ studie av lederes opplevde behov for mental omstilling før, underveis og etter å ha vært gjennom et kommunikasjonsverktøy
(Master thesis, 2012)Learning and development is becoming increasingly attractive and necessary in adulthood. This study aims to explore how leaders feel the need for a mental restructuring/development before, during and after working with the ... -
"Du trenger ikke være dårlig for å ha ett ønske om å bli bedre": En kvalitativ intervjustudie av to Statpedansattes opplevelser og erfaringer med å ha en rolle i ett samhandlingsprosjekt for å bedre samhandlingen mellom PP-tjenesten og skolene
(Master thesis, 2012)Jeg har i denne studien sett på hvordan to Statpedansatte har veiledet og støttet PP-tjenesten, i deres arbeid med å bedre samhandlingen mellom PP-tjenesten og skolen. For å besvare min problemstilling har jeg benyttet ...