Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 2480-2499 av 2501
-
Å si fra i dialog : en Q-metodologisk undersøkelse av hvordan helsepersonell i sykehjem opplever det å si fra i dialog med kolleger og ledere
(Master thesis, 2015)Målet med oppgaven har vært å gi et bidrag til å forstå mer av hvordan helsepersonell i sykehjem opplever det å si fra- i dialog. Er det noe som hemmer eller fremmer det å si fra i dialog med kolleger og ledere? Opplever ... -
Å skape et begrep om jam i utforskningen av en deleuziansk metode-ontologi - Med utgangspunkt i arbeid med en lesesirkel
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Å forske med kunsten innebærer ikke bare valget av visse metoder for bruk i forskningsprosessen, men også om å ha til disposisjon spesifikke måter å tenke om metode. I denne artikkelen vil jeg synliggjøre en tenkemåte ... -
Å skape nærvær gjennom omsorgsfull og synlig ledelse - Lederes oppfatninger av hvordan de kan bidra til å redusere sykefravær. En kvalitativ studie
(Master thesis, 2014)Formålet med denne studien er å belyse lederes oppfatninger av hvordan de kan bidra til å redusere sykefravær. Studien tar primært utgangspunkt i House (1981) sin forståelse av sosial støtte, der særlig emosjonelle og ... -
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen diskuterer potensialet til Ungdomsbedrift (UB) som læringsaktivitet for elever med særlige behov. Studien bygger på dybdeintervjuer med to elever med særlige behov, som begge har deltatt i UB i skolesammenheng. ... -
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og ... -
Å stå i det: En Q-metodologisk studie av hvordan det oppleves for masterstudenter å møte store utfordringer
(Master thesis, 2014)The purpose of this master’s thesis was to explore how masterstudens experience great challenges. This lead to the following research question: «How does masterstudents experience meeting great challenges?». I wanted to ... -
Å ta valg i usikkerhet : en kvalitativ studie av tre nyoppstartede gründeres opplevelse av å ta valg som gjennom arbeidshverdagen utfordrer dem
(Master thesis, 2016)Det kan være at min grunnleggende, stadig tilstedeværende og voksende nysgjerrighet på hva det er som gjør at mennesket handler, tenker og føler som det gjør, og spesielt hvilke valg de tar, som har påvirket meg til å gjøre ... -
Å vokse opp med et omsorgsfullt hjerte
(Master thesis, 2020)Formålet med denne forskningsstudien har vært å belyse problemstillingen: «Hvordan erfarer elever i videregående undervisning i livsmestring?» Dette er utforsket gjennom kvalitative intervju med seks elever i videregående ... -
Å være mer enn et klokere hode - En kvalitativ studie av sammenhengen mellom elevers opplevelse av lærerstøtte og elevers opplevelse av emosjonelle problemer
(Master thesis, 2018)Denne studiens hensikt er å undersøke sammenhengen mellom elevers opplevelse av lærerstøtte og elevers opplevelse av emosjonelle problemer. I tillegg ble det utformet hypoteser, for å undersøke andre sammenhenger knyttet ... -
Å være til stede i mulighetsrommet: En kvalitativ studie av læreres opplevelse av det åpne skolerommet
(Master thesis, 2010)Mitt utgangspunkt i denne studien er et interaksjonsperspektiv mellom pedagogikken og det menneskeskapte miljøet, som bygger på en grunnleggende antakelse om at det eksisterer et samspill mellom det fysiske rommet og de ... -
Å være tilstede : det gode møtet : en kvalitativ studie med fokus på lærer-elev relasjonen
(Master thesis, 2017)Jeg har i denne oppgaven sett på hvordan læreren ser enkelteleven i en klasse og ivaretar det gode møtet. Med særlig fokus på relasjon, læringsmiljø, motivasjon og mestring. Formålet med denne studien er å få økt kunnskap ... -
Åndelighet, mening og tro i rådgivningssamtaler
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske opplevelser rådgivere sitter med knyttet til samtaler omkring åndelighet, mening og tro i rådgivning. Hovedfokuset i oppgaven omhandler muligheter og utfordringer ... -
Åpen linje
(Master thesis, 2015)ÅPEN LINJE omhandler fenomenet empatisk lytting innenfor en leders arena. Empatisk lytting betyr først og fremst å kunne lytte med forståelse til en annen persons opplevelser. Problemformuleringen er: Hvordan opplever ... -
Åpenhet i et "åpent" samfunn - En intervjustudie om hvordan fem fagpersoner opplever åpenhet om selvmord
(Master thesis, 2019)Åpenhet i et «åpent» samfunn. I dette masterprosjektet har jeg sett på åpenhet rundt selvmord, og jeg har intervjuet fem personer med profesjonell og/eller personlig erfaring med selvmord. Gjennomføringen av intervjuene ... -
"Æ har ittj øvd så my på'n. Den har bare satt sæ fast i hodet": En kvalitativ studie om elevers bruk av læringsstrategier i matematikk på mellomtrinnet
(Master thesis, 2014)I denne studien er det fokus på strategibruken hos ulike elever i matematikk, og hvor elevene lærer strategiene de benytter. Utgangspunktet for studien er å undersøke om det er ulik bruk av strategier knyttet til elevenes ... -
Æ trur mest av alt æ bare bestemt mæ egentlig! : en kvalitativ studie av en elev sin fremgang i matematikk
(Master thesis, 2015)I denne studien har jeg fortalt historien til Sara, ei jente i 7. klasse som har strevet med matematikk i flere år, men som det siste året har hatt en stor fremgang i faget. Målet har vært å finne ut av hva som kan ha ...