"Æ har ittj øvd så my på'n. Den har bare satt sæ fast i hodet": En kvalitativ studie om elevers bruk av læringsstrategier i matematikk på mellomtrinnet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/270172Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien er det fokus på strategibruken hos ulike elever i matematikk, og hvor elevene lærer strategiene de benytter. Utgangspunktet for studien er å undersøke om det er ulik bruk av strategier knyttet til elevenes prestasjonsnivå, samt om det er forskjellig hvor elevene tilegner seg strategiene fra. For å belyse disse spørsmålene har studien følgende problemstillinger:Hvilke strategier benytter elever med ulikt prestasjonsnivå i matematikk på mellomtrinnet?Hvordan har de lært seg strategiene?For å belyse disse problemstillingene ble det gjennomført en kvalitativ undersøkelse der det ble benyttet observasjon, samtale med faglærer, testsituasjon med elever og personlige intervju. Det var ni informanter som alle var elever ved det samme 6.trinnet på en skole i Sør-Trøndelag.
Funnene som kom frem i studien gir ikke et entydig bilde på sammenhengen mellom strategibruk og prestasjonsnivå i matematikk. Det var flinke elever som brukte flere mindre hensiktsmessige strategier, og det var såkalt svake elever som brukte gode og effektive strategier. Det er samtidig forskjell i strategibruken blant de ni elevene, der noen er kreative og oppfinnsomme, mens andre er forutsigbare og mindre kreative i bruken av strategiene. Det er heller ikke noe entydig svar på hvor elever får strategiene sine fra. Samtidig ser det ut til at arenaer utenfor skolen har stor innvirkning. Funnene som kom ut av analysen blir drøftet opp mot teori og tidligere forskning på området. Det vil også diskuteres hva som har innvirkning på strategibruken, og det reflekteres rundt hvilke praktiske implikasjoner funnene har for skolen når det gjelder videre arbeid med strategier.