Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 2444-2463 av 2594
-
Veien mot en effektiv og støttende varslingsprosess
(Master thesis, 2024)Varsling har i de senere år blitt et mer velkjent begrep i norske virksomheter. Oppmerksomheten har trolig økt på bakgrunn av ødeleggende eksempler som er blitt belyst i media. Varslingsprosessen, som opprinnelig er ment ... -
Veien mot mastergrad i pedagogikk : en kvantitativ og kvalitativ studie om fullføring og frafall fra masterprogrammene ved Pedagogisk institutt, NTNU
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven har vi beskrevet hvordan vi har kartlagt og drøftet forhold som har betydning for hvorvidt en student fullfører eller faller fra masterprogrammene ved Pedagogisk institutt, NTNU (Norges Teknisk-nat ... -
Veien til ekte ledelse
(Master thesis, 2013)Ved å se på vårt samfunns høye forventninger og fokuset omkring ledelse, spesielt den personlige driven av ledelse, og alle kurs og foredrag som man forventer at alle ledere skal ta plass i. Vil jeg med denne undersøkelsen ... -
Veien til læring i skolen: Lærer-elev-relasjoner, faglig selvoppfatning og mestringsforventninger som sentrale læringsfaktorer i skolen: En kvantitativ studie av grunnskoleelevers opplevelse av relasjoner, selvoppfatning og mestringsforventninger i matematikk
(Master thesis, 2014)Denne mastergradsavhandlingen omhandler ulike læringsfaktorer i matematikk. Mer presist er formålet å undersøke sammenhengene mellom lærer-elev-relasjoner, elevenes selvoppfatning og mestringsforventninger. Disse sammenhengene ... -
Veilederes opplevelse av møte med hjelpesøker - Mer enn en samtale
(Bachelor thesis, 2024) -
Veiledet lesing på 1.trinn - En kvalitativ studie av læreres opplevelser og erfaringer med Veiledet lesing på 1.trinn
(Master thesis, 2018)Denne studien handler om Veiledet lesing, som er en systematisk lesemetode som ofte organiseres i stasjonsundervisning. Problemstillingen som jeg har undersøkt er følgende: Hvordan erfarer og opplever tre lærere å bruke ... -
Veileding som læringsressurs i fagopplæringen
(Master thesis, 2011) -
Veiledning - et møte: En kvalitativ studie av hvordan brukere opplever veiledningssamtalen i dialogmøte 2 i NAV
(Master thesis, 2013)The topic of this study is the dialogue meeting 2 in Nav.The dialogue meeting is conevened by Nav after 4-6 months of sickness absence. The dialogue meeting is a mutual arena for clients (employee and employer) and Nav. ... -
"Veiledning blir til mens du går"
(Master thesis, 2011)Da jeg som veiledningsstudent hadde min veiledningspraksis ute, mens vi gikk i naturen, på beina, med ski eller truger, var jeg svært usikker på om jeg holdt meg innenfor en profesjonell ramme. Beskrivelsene veisøker hadde ... -
Veiledning som arbeidsmetode i en flerkulturell barnehage
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan en gruppe pedagogiske ledere arbeider med pedagogisk veiledning i forbindelse med inkluderingsprosesser i barnehagen. Problemstillingen er: På hvilken måte kan pedagogisk ... -
Veiledning som helsefremmende bidrag: På hvilken måte kan veiledning bidra til opplevelse av sammenheng i arbeidet som miljøpersonell i psykisk helsevern, sett i lys av Aaron Antonovskys begrep Sense of coherense?
(Master thesis, 2011)Å arbeide som miljøarbeider i psykisk helsevern er krevende, og kan føre til utmattelse, utbrenthet og sykemeldinger. Dette forskningsarbeidet har som tema hvordan veiledning kan være helsefremmende for de som deltar. Med ... -
Veisøkernes opplevelser av relasjonen med veiledere
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne studien har jeg undersøkt på veisøkernes opplevelser av relasjonen med sin veileder på skolen. Relasjonen er en viktig del av veiledningssamtalen, og jeg ønsket å undersøke hvordan den påvirker veisøkerne. ... -
Veisøkers opplevelse av karriereveiledningsrelasjonen : en Q-metodologisk studie om hvordan veisøkere med innvandringsbakgrunn opplever karriereveiledningsrelasjonen og dens betydning for egen karriereutvikling
(Master thesis, 2016)Formålet med denne studien er å bidra til økt bevissthet og forståelse for hvordan veisøkere med innvandringsbakgrunn opplever relasjonen til karriereveilederen, samt relasjonens betydning for egen karriereutvikling. Dette ... -
Velger vi selv vår karriere, eller velger den oss? En Q-metodologisk studie av videregåendeelevers subjektive opplevelse med å gjøre karrierevalg
(Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i hvilke faktorer ungdom anser som vesentlige og viktige ved valg av utdanning og yrke når de skal forme sin karriere etter videregående opplæring. Dette kan bidra til ... -
Venner er nær, de forstår en og de godtar en som person sjølv om man er litt rar: En Q-metodologisk studie av vennskapsrelasjoner hos ungdommer i aldren 18 - 22 år i Finnmark
(Master thesis, 2012)The intention of this thesis is to increase awareness of how young people themselves see their friendship relations. What is it that happens in spontaneous and voluntary relationships between young people, and how do they ... -
Verden i barnehagen: Flerkulturell praksis gjennom materialitet
(Master thesis, 2013)Gjennom et feltarbeid bestående av observasjoner i Berg barnehage, mine egne erfaringer som barnehagelærer og relevant teori har jeg studert hvordan kulturelt mangfold gjøres i hverdagen i barnehager. Jeg har fokusert på ... -
Verdensborgeren som dannelsesideal i en globalisert verden - Fremmer fornyingen av Kunnskapsløftet ''verdensborgeren'' som et dannelsesideal?
(Master thesis, 2017)I denne teoretiske drøftingsoppgaven er spørsmålet hvordan fornyingen av Kunnskapsløftet (2006) forholder seg til globale prosesser, og de komplekse samfunnsutfordringene som det medfører. Oppgaven konsentrerer seg om to ... -
Verdien av å bli sett - En oppgave om jenter med ADHD
(Master thesis, 2022)Denne studien fremstiller refleksjoner fra fire kvinner som har fått påvist ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) i voksen alder. De har blitt intervjuet om deres egen opplevelse av grunnskolen med en uoppdaget ...