• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Veisøkers opplevelse av karriereveiledningsrelasjonen : en Q-metodologisk studie om hvordan veisøkere med innvandringsbakgrunn opplever karriereveiledningsrelasjonen og dens betydning for egen karriereutvikling

Godtland, Ingrid Elise
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Innhold i masteroppgave (6.412Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2407698
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1865]
Abstract
Formålet med denne studien er å bidra til økt bevissthet og forståelse for hvordan veisøkere med innvandringsbakgrunn opplever relasjonen til karriereveilederen, samt relasjonens betydning for egen karriereutvikling. Dette kan være bevisstgjørende i forhold til karriereveilederes holdninger og kommunikasjon i møte med ulike veisøkere. Studiens

problemstilling er: ”Hvilken opplevelse har veisøkere med innvandringsbakgrunn av

karriereveiledningsrelasjonen og dens betydning for egen karriereutvikling?”.

Forskningsmetoden valgt for denne studien er Q-metodologi. 22 deltakere, henholdsvis

veisøkere med innvandringsbakgrunn fra ulike karriereinstanser i Norge, har gjennomført

hver sin Q-sortering. Deltakerne har sortert 36 utsagn ut fra mest lik, til mest ulik sin

opplevelse av karriereveiledningsrelasjonen. Utsagnene er utarbeidet med utgangspunkt i teori om relasjonsdimensjonene, sosial støtte og mestringskompetanse.

Gjennom korrelasjon og faktoranalysen av de 22 sorteringen, valgte jeg en tre faktorløsning som gir uttrykk for ulike subjektive opplevelser av karriereveiledningsrelasjonen. De tre faktorsynene har jeg på bakgrunn av min faktorfortolkning valgt å kalle: Faktor 1: ”En opplevelse av utvikling, gjensidighet, dialog og tillit”, Faktor 2: ”En opplevelse av å være selvstendig og trygg på seg selv” og Faktor 3: ”En opplevelse av å trenge anerkjennelse og råd”. I diskusjonsdelen drøfter jeg hovedtendenser fra de tre faktorsynene opp i mot relevant rådgivningsteori for å søke svar på oppgavens problemstilling. Funnene i studien viser at det vil være ulik opplevelser av karriereveiledningsrelasjonen og ulike syn på karriereutvikling.

Noen veisøkere vil kunne oppleve seg selv som avhengig av at noen bryr seg og gir råd.

Andre kan ha en mer selvstendig og uavhengig opplevelse av seg selv, og ønske for det meste bare fakta og ren informasjon. For andre kan det være opplevelsen av å være i en gjensidig dialog som trer tydeligst frem. På bakgrunn av dette kan det argumenteres for at det som bestemmer relasjonskvaliteten er de individuelle behovene til veisøkerne. Karriereveileder må derfor hver gang en møter en ny veisøker bli kjent med denne unike personen og finne den utviklingsdimensjonen som passer best for veisøker der hvor han eller hun er akkurat nå, og begynne der.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit